Sabtu, 13 April 2024

37 pelancong dikurung dalam kedai kerana enggan buat pembelian


Sekumpulan pelancong China tempatan dikurung di dalam sebuah kedai katil hanya kerana mereka tidak membuat sebarang pembelian, lapor portal berita AsiaOne pada 12 April 2024.


Sebuah klip video berdurasi 53 saat yang disiarkan di platform Weibo pada 27 Mac lalu menunjukkan kumpulan pelancong dari wilayah Liaoning, China itu dipercayai ditahan di sebuah kedai peralatan tempat tidur di Xishuangbanna, wilayah Yunnan.


Kumpulan pelancong terdiri daripada 37 orang itu ditahan di kedai itu selama beberapa jam pada 26 Mac lalu selepas enggan membuat sebarang pembelian, lapor akhbar South China Morning Post.


Dalam klip video berkenaan, terdengar suara wanita di belakang kamera mengadu bahawa mereka tidak dibenarkan keluar.


"Kami tiba pada tengah hari dan kami masih di sini," kata wanita itu.


Anggota-anggota kumpulan itu boleh dilihat duduk dan berbaring di atas katil di kedai itu sambil kakitangan kedai kelihatan berkawal berhampiran pintu.


Pemandu pelancong mereka dilaporkan telah pergi dan kakitangan kedai terus meminta mereka membeli barang sebelum beredar, menurut platform berita Cina NetEase.


Pelancong itu juga menjelaskan bahawa setiap orang telah membelanjakan 3,979 yuan (RM2,621) untuk menyertai lawatan kumpulan yang diuruskan oleh Liaoning Youde International Travel Service tetapi mereka tidak pergi bersiar-siar langsung, lapor South China Morning Post.


"Saya tidak sangka bahawa semua aktiviti kami di Xishuangbanna adalah mengenai membeli-belah," katanya.


Video tular itu mencetuskan kemarahan ramai netizen China dan mencetuskan semula ketakutan terhadap paksaan pelancong membeli-belah di China, lapor South China Morning Post.


"Ini jahat. Anda boleh mengesyorkan sesuatu melalui pemandu pelancong dan menjalankan perniagaan secara jujur. Jika harganya betul dan produknya bagus, saya percaya ramai orang akan membelinya. Sungguh keterlaluan untuk menahan orang," kata seorang pengguna Weibo.


Seorang lagi netizen berkata: "Kakitangan berani melakukan ini, adakah mereka mahu mendapat masalah?" - Sumber Asia One.


Seramai 37 pelancong tidak dibenarkan keluar oleh pekerja-pekerja sebuah kedai di Xishuangbanna, bulan lalu. - Foto Weibo.


EmoticonEmoticon