Selasa, 12 Mac 2024

Hotel angkasa pertama dibuka 2025, harga bilik RM257 juta

 

Hotel angkasa lepas pertama di dunia dengan pemandangan luar biasa planet Bumi akan dibuka pada tahun depan, lapor akhbar The Sun UK pada 10 Mac 2024.


Syarikat angkasa lepas berpangkalan di Amerika Syarikat, Above Space menyasarkan untuk melancarkan dua stesen penginapan pelancong di angkasa lepas, setiap satu dinamakan Voyager dan Pioneer.


Pioneer digambarkan oleh syarikat berkenaan sebagai hotel atau penginapan angkasa lepas pertama di mana aktiviti perdagangan, penyelidikan dan riadah boleh beroperasi seawal tahun depan.


Stesen tersebut dikatakan versi yang lebih kecil berbanding Voyager yang dijangka dibuka pada tahun 2027. Pioneer boleh menempatkan 28 orang sahaja berbanding kapasiti Voyager seramai 400 orang.


Kedua-duanya dilaporkan menyerupai roda berputar yang mengorbit Bumi, manakala dekorasi dalaman tidak jauh berbeza dengan sebuah hotel mewah.


Above Space berkata di laman webnya bahawa tetamu kini boleh menempah percutian resort mewah di angkasa lepas di stesen Pioneer.


Perjalanan empat hingga 18 jam ke stesen itu akan menelan kos sekurang-kurangnya AS$55 juta (RM257.6 juta). - Sumber The Sun UK.


Foto: Orbital Assembly.

Foto: Orbital Assembly.


EmoticonEmoticon