Jumaat, 10 November 2023

Penyelidik sahkan mumia makhluk tiga jari bukan manusia


Sekumpulan penyelidik mengesahkan kesahihan beberapa mumia yang mempunyai tiga jari bahawa makhluk tersebut bukan manusia, lapor akhbar The Sun pada 8 November 2023.


Mereka berkata demikian dalam satu sidang di Kongres Mexico pada hari Selesa (7/11/2023). Menurut mereka, mumia yang sebelum ini dikatakan bukan berasal dari Bumi itu asli dan pernah hidup.


Beberapa makhluk berbadan kecil tersebut diklasifikasikan sebagai 'spesies baharu bukan manusia' kerana ia tidak mempunyai paru-paru atau tulang rusuk.


Ahli antropologi Universiti Kebangsaan San Luis Gonzaga Ica di Peru, Roger Zuniqa berkata, pasukan penyelidik telah menemui lima spesimen serupa dalam tempoh empat tahun.


"Ia adalah asli. Tiada campur tangan manusia terhadap pembentukan fizikal dan biologi makhluk ini," katanya.


Sepucuk surat yang ditandatangani oleh 11 penyelidik universiti tersebut mengisytiharkan bahawa mereka semua bersetuju bahawa mumia itu adalah nyata tetapi enggan mengesahkan sama ada ia berasal dari angkasa lepas.


Seorang wartawan dan peminat objek terbang tidak dikenali (UFO), Jaime Maussan mula membawa mumia mempunyai tiga jari dan tengkorak memanjang itu kepada perhatian Kongres Mexico pada September lalu.


Mumia yang dikatakan ditemui di sebuah lombong di Cuzco, Peru itu didakwa oleh Maussan sebagai bukan manusia. - Sumber The Sun.


Wartawan Mexico Jaime Maussan dan penggubal undang-undang membentangkan 'mayat bukan manusia' pada hari Selasa. - Foto AP.

Penggubal undang-undang Mexico mengadakan satu lagi pendengaran khusus untuk potensi bentuk kehidupan luar angkasa dan UFO pada hari Selasa lepas. - Foto AP.

Wartawan Mexico Jaime Maussan pertama kali membentangkan spesimen itu pada bulan September lalu. - Foto Getty.

Salah satu daripada dua makhluk 'bukan manusia' yang dibentangkan oleh Maussan pada bulan September lalu. - Foto Getty.


EmoticonEmoticon