Ahad, 10 September 2023

Lelaki cuba rentas Lautan Atlantik sejauh 7,593km menaiki kapal unik buatan sendiri


Lelaki ditahan selepas cuba merentasi Lautan Atlantik dari Florida, Amerika Syarikat (AS) untuk ke London, United Kingdom sejauh 4,100 batu nautika (kira-kira 7,593 kilometer) dengan menaiki kapal buatan sendiri menyerupai hamster wheel.


Menerusi lapor Daily Mail pada 6 September 2023, pegawai pantai AS memintas kapal dinaiki Reza Baluchi itu kira-kira 110 kilometer dari Pulau Tybee, Georgia, pada 26 Ogos lalu.


Jurucakap berkata, pelari maraton berusia 51 tahun warga Iran itu, yang tinggal di Florida enggan meninggalkan kapal berkenaan selama tiga hari.


Baluchi didapati melakukan tiga pelayaran serupa sebelum ini namun semuanya berakhir apabila ia digagalkan oleh pengawal pantai.



Kapal digunakannya itu berbentuk roda, dengan dayung yang direka untuk bergerak ke hadapan ketika roda itu berputar, secara teorinya membolehkan ia 'berlari' melintasi ombak.


"Berdasarkan keadaan kapal yang terapung kerana pendawaian dan pelampung, pengawal pantai AS menentukan Baluchi sedang melakukan pelayaran yang nyata tidak selamat," kata aduan jenayah itu.


Pelayaran Baluchi bermula ketika pegawai AS sedang bersiap sedia untuk menghadapi taufan besar.


Jurucakap berkata, Baluchi enggan turun dari kapal itu dan mengancam untuk membunuh diri. Baluchi juga mendakwa ada bom di atas kapal itu, menurut dokumen mahkamah.


Pada 1 September lalu, Baluchi akhirnya menyerah diri dan meninggalkan kapalnya selepas dia dibawa ke pangkalan pengawal pantai di Miami.


Jurucakap kemudiannya mengesahkan bahawa dakwaan mengenai bom itu adalah palsu. Baluchi kini berdepan pertuduhan persekutuan kerana menghalang menaiki kapal dan melanggar perintah kapten pelabuhan. - Sumber Daily Mail.


Baluchi mahu merentasi Lautan Atlantik dengan menggunakan kapal buatan sendiri menyerupai roda hamster. - Foto Daily Mail.

Baluchi didapati melakukan empat kali pelayaran serupa namun semuanya digagalkan oleh pengawal pantai. - Foto Reza Baluchi/Instagram.

Pada 26 Ogos, Pengawal Pantai AS memintasnya di laut dan cuba menangkapnya. - Foto USCGSoutheast.


EmoticonEmoticon