Jumaat, 22 September 2023

Curi wang penumpang, pegawai pemeriksa telan duit elak ditahan


Seorang pegawai pemeriksa di lapangan terbang antarabangsa Ninoy Aquino di Manila, Filipina nekad menelan wang tunai bernilai AS$300 (kira-kira RM1,406) yang dicuri daripada seorang penumpang.


Pegawai wanita itu bertindak demikian bagi mengelakkannya daripada ditangkap selepas mencuri daripada dompet seorang penumpang ketika pemeriksaan imbasan badan.


Bagaimanapun, tindakannya dirakam kamera keselamatan (CCTV) lapangan terbang sebelum video berkenaan tular di media sosial.


Laman berita Thaiger melaporkan wang berkenaan adalah dari dompet seorang penumpang warga China dikenali sebagai Cai yang menyerahkan beg sandangnya sebelum menjalani imbasan badan.


Cai memberitahu media tempatan bahawa kecurian berlaku kira-kira jam 8 pagi pada 8 September ketika dia sedang menjalani pemeriksaan bagasi. Dia perasan seorang pegawai keselamatan wanita memeriksa bagasinya bertindak mencurigakan.


Menurut Cai, pegawai itu memegang sesuatu dengan kuat di tangan kirinya sebelum memasukkannya ke dalam poket seluarnya. Cai kemudian segera memeriksa beg sandangnya dan mendapati tiga keping wang AS$100 telah hilang.


Cai berkata dia bergegas ke ketua pasukan keselamatan dan memberitahunya bahawa pegawai itu mungkin telah mencuri wangnya. Pegawai tertuduh menegaskan bahawa dia tidak melakukan kecurian itu dan tiada bukti boleh mengaitkannya dengan jenayah itu.


Cai memutuskan untuk 'melepaskan' wang itu dan meneruskan perjalanannya. Selepas Cai pergi, pihak berkuasa lapangan terbang menghubunginya berhubung kecurian itu.


Lapangan terbang memberitahunya bahawa rakaman CCTV jelas menunjukkan bahawa pegawai itu telah mencuri wangnya tetapi memusnahkan bukti dengan menelan wang kertas itu.


Pegawai itu kelihatan sangat gementar apabila Cai menyedari kehilangannya. Rakan sekerjanya menghulurkan sebotol air kepadanya. Kemudian, wanita itu berjalan keluar dari kawasan pemeriksaan bagasi, berpatah balik ke kaunter dan memasukkan wang itu ke dalam mulutnya.


Pegawai itu dikenali Irency Morados, lapor agensi berita Filipina yang dikendalikan kerajaan. Dia dilihat sedang minum dari botol air yang diberikan oleh pengendali imbasan badan Regino Allen.


Malah, penyelianya, Abraham de Luna juga kelihatan bercakap dengannya ketika dia kelihatan tersedak akibat menelan wang sambil menutup mulutnya dengan sapu tangan.


Menurut lapangan terbang itu, satu jawatankuasa akan dibentuk untuk menyiasat sama ada wanita itu melakukan jenayah itu secara bersendirian atau bersama rakan sekerja yang lain.


Setiausaha Pengangkutan Filipina Jaime Bautista meminta maaf kepada penumpang warga China itu dan memberi jaminan bahawa pegawai lapangan terbang itu dan orang lain yang terlibat akan berdepan hukuman maksimum. - Sumber The Thaiger.


Tangkap layar rakaman CCTV menunjukkan seorang wanita yang juga pegawai lapangan terbang antarabangsa Manila yang mencuri wang penumpang sebelum menelannya untuk mengelak dari ditangkap. - Foto CNN Filipina.


EmoticonEmoticon