Rabu, 16 Ogos 2023

Rumah tiba-tiba meletup, lima termasuk budak 12 tahun maut


Lelaki bersama anak lelakinya berusia 12 tahun antara lima individu terbunuh dalam letupan rumah di Pennsylvania, Pittsburgh, Amerika Syarikat, lapor Daily Mail pada 14 Ogos 2023.


Letupan di Plum, pinggir bandar Pittsburgh, 12 Ogos lalu itu menyebabkan tiga mangsa lain cedera termasuk seorang dalam keadaan kritikal.


Tiga struktur kediaman di kawasan kejiranan itu musnah, sementara sekurang-kurangnya 12 rumah lagi mengalami kerosakan. Punca letupan pada masa ini tidak jelas, tetapi rumah itu terletak di atas lombong terbiar.


Menurut pegawai di Allegheny County, Pennsylvania, mereka menerima panggilan kecemasan kira-kira 10.30 pagi (waktu tempatan), Sabtu lalu.


Katanya, polis dan bomba yang tiba di tempat kejadian melaporkan mangsa terperangkap di bawah serpihan runtuhan.


"Kelihatan seolah-olah sebuah rumah meletup. Beberapa rumah lain rosak, serta tingkapnya berkecai," kata mereka dalam catatan di Facebook.



Rakaman kamera di pintu depan salah satu kediaman menunjukkan, letupan besar menyebabkan kepulan asap dan serpihan dari rumah berterbangan ke langit.


Lima mayat kemudian ditemukan di tempat kejadian. Pegawai Allegheny County berkata, masih tidak pasti individu yang berada di rumah berkenaan.


Katanya, jika ada pelawat berada di kawasan itu pada masa itu, ia merumitkan lagi usaha untuk mengenal pasti mayat.


"Pengecaman mayat akan mengambil masa kerana ia membabitkan pengguna rekod pergigian dan DNA," katanya di platform Twitter.


Ahli keluarga mengenal pasti, Casey Clontz, 38, dan anaknya, Keegan, 12, antara lima mangsa yang terbunuh. Casey dan anaknya tinggal di kejiranan sama.


Tidak jelas mengapa mereka berada di rumah Oratvitz, namun ahli keluarga memberitahu saluran berita tempatan TribLive, ia bukan perkara biasa bagi mereka untuk singgah kerana mereka 'sangat mesra' dengan jiran.


Rekod awam menunjukkan bahawa Paul Oravitz, 56, isterinya Heather, 51, dan dua anak mereka, Taylor dan Cole, tinggal di hartanah yang meletup itu.


Selain Keegan, Casey dan isterinya, Jen yang mendirikan rumah tangga selama 14 tahun, juga mempunyai seorang anak perempuan berusia 10 tahun, Addie.


Presiden Gas Rakyat, Michael Huwar berkata pihaknya segera mula memeriksa kawasan itu untuk kebocoran termasuk pemeriksaan bau dan pemeriksaan di bawah tanah dan di udara.


Laporan awal menunjukkan bahawa sistem gas beroperasi seperti yang direka. Ia menimbulkan persoalan tentang apa yang menyebabkan letupan itu, dengan beberapa bertanya sama ada lombong boleh menjadi punca. - Sumber Daily Mail.


Anggota bomba berusaha memadamkan api dengan bantuan lori tangki air dari daerah Allegheny dan Westmoreland. - Foto Daily Mail.

Dua anggota bomba berdiri di atas serpihan yang terbakar di tiga rumah yang meletup. - Foto Daily Mail.

Polis dan perkhidmatan kecemasan menggeledah serpihan tiga rumah yang meletup. - Foto Daily Mail.

Insiden letupan dirakam kamera pintu depan sebuah rumah. - Foto Daily Mail.


EmoticonEmoticon