Rabu, 23 Ogos 2023

Lelaki naik jet ski sejauh lebih 300km dari China ke Korea Selatan

(Gambar hiasan) Kredit: SVTeam/Shutterstock.


Pengawal Pantai Korea Selatan menahan seorang warga China berusia 30-an pada 16 Ogos lalu selepas lelaki itu cuba menceroboh masuk negara ini dengan menaiki jet ski dari republik berkenaan.


BBC News melaporkan pada 22 Ogos 2023, lelaki yang memakai jaket keselamatan dan topi keledar itu menyeberang laut dengan menaiki jet ski 1,800cc dari wilayah Shandong di China.


Lelaki itu melakukan perjalanan sejauh lebih 300 kilometer sebelum tiba di Korea Selatan. Dia menggunakan teropong dan kompas untuk menentukan haluan jet ski itu. Selain itu, ia turut menunda lima tong minyak.


"Dalam perjalanan, dia mengisi semula petrol dan membuang tong (petrol) yang sudah kosong ke laut," kata pengawal pantai itu dalam kenyataan media.


Apabila jet skinya tersangkut di kawasan berlumpur berhampiran terminal kapal persiaran antarabangsa di bandar pelabuhan barat Incheon, lelaki itu terpaksa meminta bantuan.


Pengawal pantai berkata, lelaki yang tidak dikenal pasti itu ditangkap selepas cuba menceroboh masuk ke Incheon.


Pihak berkuasa berkata, mereka tidak menemui sebarang tanda yang menunjukkan lelaki itu adalah seorang pengintip.


Menurut aktivis dari pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Dialogue China, yang berpangkalan di Korea Selatan, Lee Dae-seon, lelaki yang menunggang jet ski itu adalah aktivis hak asasi China, Kwon Pyong.


Kwon, 35, sebelum ini menyiarkan gambar di media sosial yang mengejek Presiden China Xi Jinping, dan pernah dipenjarakan di China kerana aktiviti subversif, kata Lee kepada AFP pada Selasa.


"Walaupun cara dia masuk ke Korea Selatan yang melanggar undang-undang adalah salah, pengawasan pihak berkuasa China dan penganiayaan politik terhadap Kwon sejak 2016 adalah punca kemasukannya ke Korea Selatan.


"Dia kini sedang menimbang sama ada mahu memohon status pelarian di Korea Selatan atau memilih negara ketiga," kata Lee selepas melawat Kwon di pusat tahanan pada hari Selasa.


Korea Selatan hanya memberikan sejumlah suaka untuk pelarian, setiap tahun. Bagaimanapun, kedutaan China di Seoul tidak memberikan ulasan mengenai insiden berkenaan. - Sumber BBC News.


Aktivis hak asasi China Kwon Pyong mengisi minyak jet skinya dengan tong petrol yang di tundanya semasa perjalanan menyeberang laut sejauh 300 kilometer. - Foto SOUTH KOREA COAST GUARD/AFP.


EmoticonEmoticon