Isnin, 21 Ogos 2023

Bomoh ular meninggal dunia dipatuk tedung ketika melakukan persembahan


Seorang bomoh ular, Rosandi Maulana meninggal dunia selepas dipatuk ular tedung semasa majlis sambutan ulang tahun kemerdekaan Indonesia ke-78 pada Jumaat lalu, lapor portal berita serambinews.com pada 21 Ogos 2023.


Ketika kejadian, dia yang berumur 63 tahun dari Desa Cisarua, Kecamatan Cisarua, Sumedang, Jawa Barat sedang melakukan persembahan bersama seekor ular tedung di hadapan sejumlah penonton.


Bagaimanapun, dia yang juga dikenali sebagai Bah Kobra kemudian terbaring dan mengalami kesukaran bernafas manakala terdapat individu menghubungi pasukan perubatan, menyebabkan ambulans tiba di tempat kejadian. 


Dia dihantar ke sebuah hospital untuk mendapatkan rawatan tetapi kemudian meninggal dunia.


Andrian Saputra, 29, iaitu ketua sebuah pertubuhan persaudaraan, Paguyuban Seni Cisarua menyatakan bomoh itu dipatuk ular di bahagian lengan kirinya ketika melakukan pertunjukan.


"Dia sempat menampilkan beberapa pertunjukan sebelum akhirnya tergigit," kata Andrian.


Difahamkan, ular yang dibawa untuk persembahan itu adalah milik Rosandi dan bersikap agresif, ia sepanjang 3.5 meter dan berat lapan kilogram.


Jenazah Rosandi telah dimakamkan di TPU Desa Cisarua pada Sabtu (19/8/2023) pukul 10.30 pagi (waktu tempatan). - Sumber Tribun News.


Rosandi dipatuk ular tedung ketika melakukan persembahan dengan reptilia itu di Desa Cisrua pada Jumaat lalu. - Foto Kolase Tribunnews.


EmoticonEmoticon