Sabtu, 29 April 2023

Suntikan 'ajaib' turunkan berat badan sehingga 45 kilogram


Sejenis suntikan yang mampu membantu orang ramai menurunkan berat akan ditawarkan di Britain dan Amerika Syarikat (AS), lapor akhbar Daily Mail pada 27 April 2023.


Menurut data percubaan klinikal, suntikan Tirzepatide mampu membantu orang ramai menurunkan purata berat badan sebanyak 15.6 kilogram (kg).


Walaupun keputusan ujian sangat menjanjikan, pengawal selia masih perlu meluluskan suntikan yang perlu diambil sekali seminggu itu sebelum dilancarkan secara meluas.


Lilly and Co, firma farmaseutikal kini akan berusaha untuk mendapatkannya diluluskan sebagai pilihan penurunan berat badan di AS. Permohonan serupa akan dibuat di Britain akhir tahun ini.


Keputusan percubaan tirzepatide juga menunjukkan bahawa ia sedikit lebih berkuasa daripada saingan utamanya Wegovy, yang dihasilkan oleh firma Denmark Novo Nordisk.



Ketika ini, suntikan Tirzepatide hanya diluluskan untuk merawat diabetes tahap 2. Bagaimanapun, sesetengah penduduk AS sudah menunjukkan perubahan selepas meminta doktor memberikan suntikan Tirzepatide yang belum diluluskan.


Seorang lelaki yang mempunyai berat badan berlebihan mendakwa ubat yang dijenamakan semula sebagai Mounjuro itu membantunya menurunkan berat sehingga 45.4 kg.


Gambar sebelum dan selepas memaparkan transformasi luar biasa seorang eksekutif teknologi kesihatan, Matthew Barlow, 48, yang tinggal di California.


Dia mula menggunakan ubat itu pada November tahun lalu. Pada masa sama, dia juga mengubah diet dan gaya hidup seperti yang disyorkan oleh pakar. - Sumber Daily Mail.


Walaupun belum diluluskan untuk penurunan berat badan, sesetengah rakyat AS sudah menggunakannya. Salah seorang daripada mereka ialah Matthew Barlow, seorang eksekutif teknologi kesihatan berusia 48 tahun yang tinggal di California, berkata dia berjaya mengurangkan berat badan sehingga 45.4 kg sejak November dengan menggunakan Mounjaro dan mengubah dietnya. - Foto MailOnline.


EmoticonEmoticon