Sabtu, 29 April 2023

Nelayan jumpa muntah ikan paus di tepi pantai bernilai RM392,428


Seorang nelayan bertuah secara tidak sengaja menemui muntah ikan paus seberat 3 kilogram di sebuah pantai di Rayong, timur Thailand, lapor portal berita Thaiger pada 27 April 2023.


Chuwit Senanoi, seorang nelayan berusia 36 tahun dari Rayong, ketika itu sedang mencari udang dan ketam di pantai di mukim Pak Nam Prasae, daerah Klaeng.


"Saya sedang berjalan di pantai sebelum menemui lima ketul ambergris bertaburan di atas pasir. Saya mengenalinya kerana saya pernah melihatnya dalam berita sebelum ini," kata Chuwit.


Jika terbukti tulen, dia boleh menjual muntah paus yang juga diberi jolokan 'emas terapung' itu pada harga tiga juta baht (RM392,428).


Muntah paus atau ambergris ialah bahan berharga yang dihasilkan dalam sistem pencernaan beberapa spesies paus termasuk paus sperma.


Sebaik sahaja menerima sijil yang membuktikannya muntah ikan paus, dia akan segera menjualnya, kata Chuwit.


Jika diklasifikasikan sebagai Gred A, harganya boleh mencecah satu juta baht (RM130,809) untuk satu kilogram. - Sumber The Thaiger.


Seorang nelayan, Chuwit Senanoi menemui muntah ikan paus di pantai mukim Pak Nam Prasae, daerah Klaeng pada Ahad lalu. - Foto Sanook.


EmoticonEmoticon