Rabu, 12 April 2023

Gerhana matahari separa muncul semula pada 20 April ini


Selepas kali terakhir berlaku tiga tahun lalu, gerhana matahari separa akan muncul semula pada 20 April ini, dan kejadian itu terjadi sehari sebelum Hari Raya Aidilfitri tahun ini.


Seluruh negara akan mengalami gerhana matahari separa berikutan fenomena gerhana matahari hibrid yang berlaku berdekatan benua Australia.


Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) menerusi Facebook berkata, pemerhati di Semenanjung akan menyaksikan fenomena tersebut bermula jam 11 pagi.


"Pemerhati di Semenanjung boleh menyaksikan fenomena gerhana matahari separa bermula 11 pagi hingga sekitar 1 petang.


"Bagi pemerhati di Sarawak pula, sehingga sekitar pukul 1 petang manakala di Sabah sehingga sekitar pukul 2 petang," menurut kenyataan tersebut.


Kali terakhir kejadian itu dapat disaksikan di Malaysia ialah pada 21 Jun 2020 lalu ketika umat Islam di negara ini masih lagi meraikan lebaran pada 29 Syawal 1441 Hijrah.


Menurut pakar falak tanah air, Hanafiah Abdul Razak, berkata gerhana matahari separa atau penuh merupakan fenomena berulang-ulang yang dapat dikira menerusi kaedah ulangan kiraan hilal atau anak bulan takwim Hijrah.


Selepas kali terakhir berlaku di Malaysia tiga tahun lalu, gerhana matahari separa akan muncul semula pada 20 April 2023 ini. - Foto Ihsan falak online.


EmoticonEmoticon