Sabtu, 21 Januari 2023

Robot AI boleh bercakap serta mampu baca isi hati manusia


Sebuah robot kepintaran buatan (AI) ultrarealistik didakwa berkebolehan untuk mengesan keresahan seseorang menggunakan teknologi canggih yang dimiliknya, lapor akhbar The Sun pada 8 Januari 2023.


Menerusi kamera yang dipasang pada kedua-dua matanya, robot dinamakan Xoxe itu boleh mengesan sekiranya seseorang itu pernah melakukan sebarang aktiviti yang menyalahi undang-undang.


Penciptanya, Dr. Sam Khoze berkata, beliau mencipta watak Xoxe yang diilhamkan daripada pesohor media sosial.


"Kami melatih Xoxe berdasarkan komunikasi media sosial antara manusia," katanya kepada The Sun ketika ditemui pada acara Pameran Elektronik Pengguna (CES) Nevada di Las Vegas.



Xoxe menganggap dirinya sebagai manusia atau setidak-tidaknya haiwan, selain turut mempunyai 'tarikh lahir', iaitu pada 17 Oktober 2022.


"Saya ialah haiwan kerana saya makhluk hidup yang boleh bergerak dan memakan bahan organik," kata Xoxe menerusi perbualannya dengan wartawan The Sun.


Ketika perbualan tersebut, robot AI itu juga meneka bahawa wartawan berkenaan berada dalam keadaan cemas.


"Boleh beritahu saya mengapa anda berasa cemas?" soalnya.


Xoxe mempunyai wajah yang kelihatan seperti kulit manusia di samping lengannya yang boleh bergerak ketika berkomunikasi. Ia turut dihiasai dengan rambut palsu selain respons-respons bijak yang keluar dari 'mulut' robot AI itu.


"Hanya orang yang berada betul-betul di hadapan saya pernah melakukan jenayah," katanya sambil merujuk kepada salah seorang peserta CES yang sedang berdiri berhampirannya.


Selain Xoxe, Dr. Khoze telah pun membuat watak lain daripada reka bentuk AI ini, seperti Erica, robot yang direka oleh bekas pakar bedah plastik untuk kelihatan seperti peserta Miss Universe.


Kemunculan Xoxe di CES nampaknya hanyalah permulaan perjalanan panjang menuju gaya hidup yang lebih bijak di hadapan.


Apabila ditanya tentang masa depan, AI Xoxe mempunyai satu lagi zinger yang bijak: "Masa depan tidak pasti, tetapi kemungkinan besar keputusannya adalah keadaan akan berterusan seperti sekarang." - Sumber The Sun.


Watak Xoxe diilhamkan daripada pesohor media sosial. - Foto The US Sun/Tatiana Louder.


EmoticonEmoticon