Selasa, 20 Disember 2022

Kemunculan cahaya aneh di langit India menimbulkan spekulasi mengenai penampakan kapal angkasa makhluk asing


Cahaya misteri yang dikesan selama kira-kira tiga minit di beberapa bahagian di Bengal Barat, termasuk Kolkata, di India sekitar 5.47 petang (waktu tempatan) Khamis lalu menimbulkan spekulasi mengenai penampakan kapal angkasa makhluk asing, lapor India TV News pada 16 Disember 2022.


Kemunculan cahaya aneh secara tiba-tiba itu mencetuskan panik di kalangan orang ramai dan kebanyakan mereka mempersoalkan sama ada ia mungkin sebuah objek terbang tidak dikenali (UFO).


Cahaya terang itu dilihat berlegar-legar di beberapa daerah di Bengal Barat, oleh sejumlah penduduk yang hairan menyaksikan fenomena sedemikian.


Rakaman luar biasa itu menunjukkan objek bercahaya di langit malam dan disiarkan menerusi beberapa klip video yang dikongsi di Twitter.



Beberapa peminat UFO tempatan mendakwa bahawa UFO itu ialah sebuah pesawat makhluk asing manakala yang lain menganggap ia adalah sebuah satelit.


"Ia sangat dekat. Bukankah ia kelihatan seperti UFO. Cahaya telah lenyap," kata seorang penduduk.


Pentadbiran negeri seolah-olah tidak tahu tentang perkara itu pada mulanya. Namun, kemudian mendedahkan bahawa ia ujian peluru berpandu balistik antara benua berkeupayaan nuklear (ICBM), Agni-V di Teluk Bengal menyebabkan pencahayaan ini di langit.


Sumber pertahanan berpendapat peluru berpandu itu mempunyai keupayaan untuk mencapai sasaran melebihi 5,000 kilometer. Ujian itu dijalankan pada jam 5:30 petang (waktu tempatan) dari Pulau APJ Abdul Kalam di Odisha.


"Ujian itu dijalankan untuk mengesahkan teknologi dan peralatan baharu pada peluru berpandu yang kini lebih ringan daripada sebelumnya. Percubaan itu telah membuktikan keupayaan untuk meningkatkan julat peluru berpandu Agni-5, jika diperlukan," kata sumber. - Sumber India TV News.


Sebuah objek terbang tidak dikenali tebang di langit India pada malam Khamis lalu. - Foto India TV News.


EmoticonEmoticon