Isnin, 19 Disember 2022

Kejadian pelik muncung jet pejuang tentera AS terjunam di landasan


Seorang juruterbang Tentera Udara Amerika Syarikat (AS) berjaya menggunakan kerusi anjal untuk keluar dari sebuah jet pejuang kalis radar F-35B Lightning II bernilai £80 juta (RM429.85 juta) di Texas, lapor akhbar New York Post pada 15 Disember 2022.


Juruterbang itu menggunakan kerusi anjal selepas jet tersebut mendarat dalam keadaan yang pelik apabila muncungnya terjunam pada landasan ketika ia mendarat secara tegak di sebuah pangkalan tentera di Fort Worth pada 10:15 pagi (waktu tempatan) pada Khamis lalu.


Rakaman video luar biasa menunjukkan jet itu turun secara menegak perlahan-lahan seperti pendaratan sebuah helikopter dan sebaik sahaja mendarat, ia melantun beberapa kali ke udara sebelum muncungnya menjunam di atas landasan.



Pada ketika itu, juruterbangnya menggunakan kerusi anjal untuk menyelamatkan diri, manakala syarikat Lockheed Martin iaitu pengeluar jet tersebut mengaku kejadian nahas itu dalam satu kenyataan.


Syarikat itu berkata: "Kami menyedari nahas F-35B di landasan Pangkalan Simpanan Bersama Stesen Udara Tentera Laut di Fort Worth dan memahami bahawa juruterbang itu berjaya menyelamatkan diri.


"Keselamatan adalah keutamaan kami. Kami akan mengikut protokol siasatan yang sesuai."


Sejak tahun 2015, Tentera Udara AS telah mengalami masalah dengan pendaratan secara menegak jet tersebut. - Sumber New York Post.


Muncung jet pejuang kalis radar F-35B Lightning II terjunam pada landasan di sebuah pangkalan tentera di Fort Worth, Texas pada Khamis lalu. - Foto WFAA Twitter.


EmoticonEmoticon