Selasa, 8 November 2022

China mendedahkan teknologi ketenteraan canggihnya, robot anjing yang lengkap dengan mesingan


Satu rakaman video mengejutkan telah didedahkan oleh kontraktor pertahanan China yang memaparkan robot anjing menggunakan mesingan sedang diangkut menggunakan dron, lapor akhbar Mirror UK pada Oktober lalu.


Rakaman itu dimuat naik di halaman 'Kestrel Defense Blood-Wing' di Weibo, menunjukkan dron menghampiri atas sebuah bangunan sambil mengangkut sebuah robot anjing bersenjata.


Dron itu meletakkan robot itu di atas bumbung berkenaan sebelum mesin 'robodog' itu mula bergerak dan kelihatan sedang mengimbas sasaran berdekatan.


Rekaan itu dipercayai dilengkapi mesingan ringan QBB-97 buatan China yang dipasang pada belakangnya, demikian menurut laporan oleh The War Zone.


Tiada pengesahan sama ada klip itu berasal daripada latihan ketenteraan China. Ia dimuat naik oleh akaun Weibo yang disahkan, iaitu syarikat yang dipercayai mempunyai kerjasama secara langsung dengan syarikat China, Kestrel Defense.



"Dron tugas berat Red Wing Forward menghantar robot anjing tempur yang melancarkan serangan mengejut atau boleh diletakkan di atas bumbung sebagai pengawal.


"Tentera darat boleh menggunakan robot ini untuk melakukan serangan penyepit tiga dimensi ke atas musuh di dalam bangunan," tulis kapsyen pada video berkenaan.


Menurut The War Zone, mesingan di belakang robot anjing itu boleh menembak sehingga 650 das tembakan seminit.


Senjata serupa telah direka di seluruh dunia, tetapi kebanyakannya digunakan oleh koperasi manusia. Penganalisis tentera bimbang senjata autonomi ini tidak lama lagi boleh digunakan ke medan perang.


Mesin-mesin itu akan membolehkan pasukan membenam jauh di belakang garisan musuh tanpa risiko kematian manusia. - Sumber Mirror UK.


Robot ini dilengkapi dengan mesingan ringan yang boleh melepaskan 650 das tembakan seminit. - Foto Weibo.


EmoticonEmoticon