Sabtu, 8 Oktober 2022

NASA dedah imej terbaharu kapal angkasa DART hentam asteroid


Sejarah tercipta pada malam Isnin, 26 September lalu apabila kapal angkasa Ujian Pengalihan Asteroid Berganda (DART) NASA berjaya merempuh asteroid Dimorphos. Kamera DART berkongsi imej dramatik permukaan asteroid sebelum ia terhempas.


Saintis turut mendedahkan imej pertama dari satu satelit kecil yang merakam detik kapal angkasa milik NASA itu merempuh asteroid tersebut, ia mendedahkan rupa kesannya dari perspektif lain.


Kapal angkasa kecil atau satelit kiub yang dikenali sebagai LICIACube bersaiz gelombang mikro berjaya merakam gambar misi DART dalam memesongkan orbit batuan angkasa.


Imej-imej itu sampai ke Bumi 24 jam kemudian, dan ia menunjukkan senario serpihan yang terhasil akibat hentaman tersebut tersebar sejauh 10.9 juta kilometer dari lokasi berkenaan.


Satelit kecil itu turut merakam situasi sebelum dan selepas pelanggaran asteroid Didymos, sepasang batuan angkasa lepas yang menjadi sasaran DART.


NASA sebelum ini menyiarkan rakaman langsung dari DART ketika ia menghentam Dimorphos, sebuah asteroid bersaiz 167 meter yang mengorbit Didymos.


LICIACube iaitu sebuah satelit yang terlepas daripada kapal angkasa itu sebelum berlakunya hentaman berjaya mengumpul data sebelum, semasa dan selepas kejadian.


Imej-imej itu sepatutnya menunjukkan kadar kemusnahan asteroid kecil itu akibat hentaman serta memberi penerangan mengenai komposisinya. - Sumber CNN.


BACA: NASA Lancar Kapal Angkasa Untuk Musnahkan Asteroid, Misi Persediaan Menghadapi Ancaman Sebenar.


Imej ini dirakam oleh LICIACube buatan Itali beberapa minit selepas pelanggaran DART dengan asteroid Dimorphos yang dirakam pada 26 September lalu. Kesan itu menyebabkan keseluruhan sistem asteroid menjadi cerah kerana ia menangkap cahaya dari matahari. - Foto ASI/NASA.


EmoticonEmoticon