Rabu, 28 September 2022

Angkasawan merakam gambar 'malaikat' yang menakutkan semasa mengorbit Bumi di stesen angkasa


Seorang angkasawan merakam gambar yang memaparkan kelibat kelihatan seperti 'malaikat angkasa' semasa mengorbit Bumi, lapor akhbar Mirror UK pada 26 September 2022.


Angkasawan Agensi Angkasa Eropah (ESA), Samantha Cristoforetti merakam pelancaran Roket Soyuz Russia pada Rabu, 21 September lalu.


Dari sudut pandangannya di Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS), laluan yang ditinggalkan oleh penerbangan itu mencetuskan imaginasi beberapa pemerhati.


Pakar teknologi untuk laman web CNET, Amanda Kooser, menyamakannya dengan figura malaikat dengan sayap terbentang sedang naik ke orbit. Manakala blog IFLScience menyifatkan ia sebagai malaikat angkasa yang hebat.


"Wah, hampir kelihatan seperti adegan dari filem angkasa tahun 1960-an. Tidak kelihatan nyata. Cantik tetapi kelihatan tidak nyata," tulis seorang pengguna media sosial.


Cristoforetti yang akan mengambil alih peranan komander ISS berkata, ia adalah salah satu rakaman pemandangan menakjubkan dari angkasa lepas.


Cristoforetti secara rasmi akan mengambil alih daripada rakan anak kapal Ekspedisi 67, Angkasawan Rusia, Oleg Artemyev.


Satu upacara penyerahan tugas dengan majlis simbolik penyampaian kunci daripada komander terdahulu akan berlangsung pada 28 September 2022.


Roket Soyuz Russia itu membawa angkasawan NASA Frank Rubio ke ISS bersama angkasawan Rusia Sergey Prokopyev dan Dmitri Petelin.


Kapal itu terbang dengan roket Soyuz-2.1a dari Tapak 31 di Kosmodrom Baikonur di Kazakhstan. Soyuz ialah siri kapal angkasa yang telah beroperasi sejak 1960-an, telah membuat lebih daripada 140 penerbangan. - Sumber Mirror UK.


Jejak itu telah digambarkan sebagai 'figura malaikat, sayap terbentang, naik ke orbit'. - Foto Samantha Cristoforetti/ESA/SWNS.

Cristoforetti secara rasmi akan mengambil alih peranan komander ISS pada 28 September 2022. - Foto NASA/SWNS.


EmoticonEmoticon