Ahad, 14 Ogos 2022

NASA Menemui Bentuk Seperti 'Cacing Pasir' yang Menyeramkan di Planet Marikh


Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan Amerika (NASA) terus menemui perkara yang menakjubkan dalam penerokaan planet Marikh, termasuk yang terbaru menyerupai 'cacing pasir' raksasa yang muncul dari kawah purba.


Memetik lapor CNET, formasi batuan yang serupa dengan cacing pasir itu ditemui oleh rover Curiosity semasa menerokai Kawah Gale, di mana terletaknya Gunung Sharp. Curiosity, yang telah berada di Marikh sejak 2011, mengambil gambar jarak dekat berupa gerbang kecil yang agak kasar.


Ahli geologi planet Michelle Minitti berkata, gerbang itu kelihatan mempunyai komposisi tahan hakisan. Untuk makluman, Kawah Gale, tempat gerbang itu ditemui, adalah tempat berdebu dan berangin.


Selepas menemui formasi batuan, Curiosity kemudiannya meneruskan perjalanan ke zon peralihan antara kawasan galas tanah liat (yang kaya dengan mineral) dan kawasan galas sulfat. Pada masa lalu, kawasan itu dianggap berair dan menarik minat saintis untuk melihat sama ada Marikh sesuai untuk menampung kehidupan.


Pembentukan batu berbentuk seperti cacing pasir juga dilihat oleh kamera HiRISE NASA. Memetik laman web rasmi NASA, HiRISE ialah kamera yang dipasang pada NASA Reconaissance Orbiter yang berada di langit Marikh.


Kamera HiRISE mampu menghasilkan imej resolusi tinggi yang berguna untuk menyelidik permukaan Marikh. Melancarkan Autoevolution, salah satu foto yang dihasilkan oleh HiRISE ialah pembentukan batu seperti 'cacing pasir'.


Formasi batuan itu kelihatan memanjang dan lebih tinggi daripada permukaan Marikh. Didakwa, bentuk itu dicipta 3.7 bilion tahun lalu oleh meteor, angin dan faktor lain. - Sumber CNN Indonesia.


NASA telah menemui bentuk seperti cacing pasir yang mengerikan di kawah purba di Marikh. - Foto Uri Geller.


EmoticonEmoticon