Sabtu, 20 Ogos 2022

Pakar dakwa Bumi menuju ke arah 'peristiwa kepupusan besar-besaran' disebabkan perubahan iklim


Pakar-pakar mendakwa bahawa Bumi sedang menuju ke arah bencana kepupusan besar-besaran buat kali keenam, lapor akhbar Daily Star pada 13 Ogos 2022.


Sepanjang sejarah sekitar 4.5 bilion tahun kewujudan planet ini, pakar berkata, terdapat lima peristiwa kepupusan berskala besar yang berlaku setakat ini.


Perubahan iklim kini diramalkan membawa kepada peristiwa kepupusan seterusnya. Keadaan itu dijangka berlaku apabila Bumi mengalami perubahan iklim yang memusnahkannya dengan lebih cepat berbanding dipulihkan.


David Storch, seorang profesor di Jabatan Ekologi Universiti Charles di Prague memberitahu Live Science, berkata kadar kepupusan semasa adalah kira-kira dua urutan magnitud lebih tinggi daripada kadar kepupusan biasa.


"Perubahan iklim yang dikesan semasa kepupusan besar-besaran dan terakhir ini bukanlah satu-satunya punca. Kesan perubahan global lain turut memainkan peranan," katanya.


Sementara itu, Kunio Kaiho, seorang profesor emeritus di Jabatan Sains Bumi di Universiti Tohoku di Jepun, menjelaskan bahawa cara Bumi memanas menyebabkan ia hanya memerlukan beberapa darjah suhu untuk dimusnahkan dengan lebih cepat berbanding dipulihkan.


"Peningkatan purata suhu global sebanyak 9 darjah Celsius menjadi elemen penting kepada kepupusan besar-besaran, sejajar dengan pemanasan global," katanya.


Menurut laman web Kerajaan UK, gabungan suhu darat dan lautan telah meningkat pada kadar purata 0.14F atau 0.08C setiap dekad sejak 1880, peningkatan hampir 2 darjah Celsius antara 1880 dan 2022. - Sumber Daily Star UK.


Perubahan iklim boleh menjadi peristiwa kepupusan besar-besaran kali keenam di Bumi. - Foto Getty Images.


EmoticonEmoticon