Ahad, 21 Ogos 2022

Gali terowong untuk rompak bank, akhirnya tertimbus di bawah tanah akibat runtuhan


Pihak berkuasa Rom di Itali menarik keluar seorang lelaki disyaki perompak dari runtuhan sebuah terowong berhampiran Vatican City, selepas kumpulannya dikatakan cuba menggali 20 kaki untuk sampai ke dalam sebuah bank, lapor Daily Mail pada 20 Ogos 2022.


Lelaki itu dimasukkan ke hospital kerana mengalami kecederaan kritikal, tetapi tidak mengancam nyawa ketika anggota penyelamat mengambil masa kira-kira 8 jam untuk mengeluarkannya dari runtuhan.


Dipercayai lelaki itu bersama empat rakannya sedang bersiap sedia untuk merompak bilik kebal bank berhampiran dan menggali terowong yang bermula berhampiran sebuah kedai kosong untuk sampai ke situ.


Salah seorang daripada empat rakan subahatnya, yang berjaya melarikan diri dari terowong yang runtuh, menghubungi perkhidmatan kecemasan dan anggota bomba meminta bantuan.


Sekurang-kurangnya dua daripada suspek lain telah ditahan polis ketika cuba melarikan diri dari kawasan itu. Polis dilaporkan telah mendakwa dua lelaki berkenaan kerana mengelak daripada diberkas dan merosakkan harta benda awam.


Penyelamat menggunakan penggali mekanikal kemudian menggali lubang selari untuk membebaskan lelaki itu. Dia diberi makanan cecair dan silinder oksigen untuk membantunya bernafas, akhirnya ditarik keluar hidup-hidup, sementara orang ramai bersorak.


Menurut laporan media, mereka merancang melakukan rompakan semasa cuti umum Ferragosto di Itali apabila bank itu akan ditutup.


Jurucakap polis memberitahu media tempatan berkata lelaki itu sebelum ini pernah disabitkan kesalahan merompak, bersama-sama dengan empat anggota kumpulan yang lain. - Sumber Daily Mail.


Terowong yang digali perompak. Ia bermula di bawah sebuah kedai kosong yang ditutup dan dikatakan telah disewa baru-baru ini. - Foto AFP.

Walaupun polis tidak mengesahkan lelaki itu menggali untuk rompakan, media Itali telah melaporkan bahawa berkemungkinan lelaki itu melakukan rompakan. - Foto Grzegorz Galazka/SIPA/Shutterstock.

Sekumpulan besar perkhidmatan kecemasan berkumpul untuk membantu usaha menyelamat. - Foto Grzegorz Galazka/SIPA/Shutterstock.

Selain polis dan penggali, orang ramai turut berkumpul mengikuti penyelamatan itu sehingga ia selesai. - Foto Grzegorz Galazka/SIPA/Shutterstock.

Penduduk melihat kerja penyelamatan. Seorang penduduk berkata bahawa mereka tidak mengesyaki sesiapa sedang menggali lubang dan tiada bunyi bising. - Foto Grzegorz Galazka/SIPA/Shutterstock.

Pasukan bomba Itali mengeluarkan seorang lelaki yang disyaki perompak yang tertimbus dalam runtuhan di Rom pada 11 Ogos lalu. - Foto AFP.


EmoticonEmoticon