Sabtu, 20 Ogos 2022

Dua juruterbang tertidur ketika mendaratkan pesawat pada ketinggian 37,000 kaki

Gambar hiasan.

Dua juruterbang yang tertidur semasa dalam penerbangan pada ketinggian 37,000 kaki, dan gagal dihubungi oleh Kawalan Trafik Udara berjaya mendarat dengan selamat tanpa sebarang kemalangan berlaku.


Menurut laporan Daily Mail pada 19 Ogos 2022, insiden ajaib itu melibatkan pesawat ET343 milik Ethiopian Airlines yang melakukan penerbangan dari Khartoum ke Addis Ababa pada 15 Ogos lalu.


Juruterbang itu sepatutnya memulakan perjalanan turun ke Lapangan Terbang Addis Ababa Bole, namun mereka gagal berbuat demikian.


Menurut Aviation Herald, Kawalan Trafik Udara cuba menghubungi juruterbang tersebut, namun tidak berjaya.


"Dua juruterbang itu hanya terjaga daripada tidur selepas autopilot pesawat terputus sehingga membunyikan penggera amaran.


"Mereka kemudiannya berjaya mendaratkan pesawat dengan selamat dan kekal di landasan selama dua jam setengah, sebelum berlepas untuk penerbangan seterusnya," katanya.


Biarpun pesawat tersebut mendarat melebihi landasan, dua juruterbang itu berjaya mengawal keadaan. Insiden itu menyebabkan ramai terkejut dan menyifatkan tindakan juruterbang tersebut tidak profesional dan berbahaya.


"Semoga kedua-dua juruterbang dipecat dan pihak berkuasa penerbangan memulakan siasatan mengenai jadual bertugas anak kapal dan syarikat penerbangan lain," tulis pengguna media sosial.


Tetapi tidak semua orang bersetuju bahawa juruterbang harus dipecat, ada yang berhujah bahawa mereka mungkin terlalu banyak bekerja dan syarikat itu 'menyelindunginya.' 


Insiden yang berasingan pernah berlaku pada April lalu di mana dua juruterbang didakwa tertidur. Mereka dalam penerbangan dari New York City ke Rom dengan membawa 250 penumpang di dalamnya, lapor ABC 7 Eyewitness News.


Menurut siasatan ke atas kejadian itu, kedua-dua juruterbang penerbangan ITA Airways dari Lapangan Terbang Antarabangsa John F. Kennedy pada April sedang tidur semasa dalam perjalanan.


Mereka tidur sebentar ketika Airbus 330 terbang melintasi Perancis, pada ketinggian 38,000 kaki. Penyiasat mendapati bahawa salah seorang juruterbang sedang tidur semasa rehatnya tetapi kapten juga telah tertidur.


Menurut pasukan penyiasat, pengawal trafik udara memberitahu mereka bahawa mereka terputus hubungan dengan pesawat selama kira-kira 10 minit.


Ketika kebimbangan semakin meningkat tentang kemungkinan kejadian keganasan, kawalan trafik udara telah mula menyediakan jet pejuang untuk memintas pesawat itu. Bagaimanapun, juruterbang akhirnya bertindak balas terhadap kawalan trafik udara.


Bercakap kepada ABC News, John Nance, seorang penganalisis penerbangan, menyifatkan situasi itu sebagai amat berbahaya. - Sumber Daily Mail UK.


Gambar laluan penerbangan. Juruterbang berjaya mendaratkan pesawat dengan selamat dan ia kekal di atas landasan selama kira-kira dua setengah jam sebelum berlepas untuk penerbangan seterusnya. - Foto Daily Mail.


EmoticonEmoticon