Isnin, 11 Julai 2022

Saintis temui lubang baharu di lapisan ozon, 50 peratus populasi dunia berada dalam bahaya

Gambar hiasan.

Saintis mendakwa terdapat lubang baharu di lapisan ozon Bumi dikesan sekali gus meletakkan kira-kira separuh penduduk planet ini berada dalam bahaya, kerana berisiko menghidap penyakit kanser kulit, lapor akhbar Daily Mail pada 6 Julai 2022.


Qing-Bin Lu, seorang saintis dari Universiti Waterloo di Ontario, Kanada, mendedahkan lubang itu mengejutkan saintis lain kerana ia tidak ditunjukkan pada pemodelan yang digunakan oleh kebanyakan penyelidik.


Katanya, lubang itu tujuh kali lebih besar daripada sebuah lagi lubang ozon yang ditemui di Antartika sebelum ini. Ia wujud sepanjang tahun dan telah berkembang sejak 1980-an lagi.


"Kewujudannya boleh memudaratkan alam sekitar kita kerana ia boleh menyebabkan peningkatan tahap sinaran ultra ungu (UV) paras tanah dan menjejaskan 50 peratus kawasan permukaan Bumi," jelasnya.


Kewujudan lubang ozon mungkin menimbulkan kebimbangan global yang besar, kerana penipisan lapisan ozon boleh menyebabkan peningkatan sinaran UV yang boleh meningkatkan risiko kanser kulit dan katarak pada manusia.


Selain itu, sinaran UV yang lebih tinggi juga melemahkan sistem imun manusia, mengurangkan produktiviti pertanian, memberi kesan negatif kepada organisma akuatik serta ekosistem yang sensitif.


Bagaimanapun, kajian yang diterbitkan dalam jurnal AIP Advances itu mendapat bantahan daripada pakar-pakar lain mengatakan penemuan itu tidak tepat, dan mereka mempersoal mengapa kajian itu diterbitkan dalam jurnal.


Dr Paul Young, dari Universiti Lancaster dan pengarang utama Penilaian Saintifik WMO/UNEP 2022 tentang Penipisan Ozon, berkata tidak ada 'lubang ozon tropika', didorong oleh elektron yang dicadangkan oleh pengarang daripada sinar kosmik atau sebaliknya.


"Pengenalan pengarang tentang 'lubang ozon tropika' bergantung padanya melihat peratusan perubahan dalam ozon, bukannya perubahan mutlak, dengan yang terakhir adalah lebih relevan untuk merosakkan UV yang sampai ke permukaan.


"Menariknya, artikelnya juga tidak mengambil daripada kesusasteraan luas yang meneroka dan mendokumenkan trend ozon di semua kawasan atmosfera," katanya.


Sementara itu, Profesor Martyn Chipperfield, Profesor Kimia Atmosfera dari Universiti Leeds, berkata dia terkejut apabila kajian itu diterbitkan.


"Hasil kerja ini akan menjadi sangat kontroversi dan saya tidak yakin ia betul. Kami sudah mempunyai pemahaman yang baik tentang penipisan ozon kutub daripada mekanisme kimia yang berbeza dan mantap yang boleh menjelaskan penutupan Lubang Ozon Antartika yang perlahan dan berubah-ubah, dan penyelidikan baharu ini tidak meyakinkan saya.


"Tuntutan dalam penyelidikan ini tentang perubahan ozon yang besar di kawasan tropika tidak kelihatan dalam kajian lain yang membuatkan saya sangat curiga.


"Sains tidak boleh bergantung kepada hanya satu kajian dan kerja baharu ini memerlukan pengesahan teliti sebelum ia boleh diterima sebagai fakta," kata Profesor Martyn Chipperfield.


Lapisan ozon ialah lapisan semula jadi gas yang terletak di stratosfera - lapisan kedua dalam atmosfera bumi. - Sumber Daily Mail.


Kewujudannya, menurut Lu, boleh memudaratkan alam sekitar kita kerana ia boleh menyebabkan peningkatan sinaran UV paras tanah dan menjejaskan 50 peratus kawasan permukaan Bumi. Bagaimanapun, pakar lain mengatakan tiada lubang berdasarkan data yang digunakan oleh Lu. - Foto Daily Mail.


EmoticonEmoticon