Ahad, 12 Jun 2022

Saintis dakwa menemui habuk asteroid yang mengandungi petunjuk asal usul kehidupan di Bumi


Debu asteroid yang dikumpulkan angkasawan penyiasat Jepun mengandungi bahan organik yang menunjukkan sesetengah blok binaan kehidupan di Bumi mungkin sudah terbentuk di angkasa, kata saintis pada hari Jumaat lalu (10 Jun 2022), lapor akhbar Daily Mail.


Bahan asli dari asteroid Ryugu dibawa kembali ke Bumi pada 2020 selepas misi enam tahun ke ruang angkasa yang mempunyai jarak sejauh 300 kilometer. Walau bagaimanapun, saintis baru sahaja mula menemui rahsia dalam kajian pertama mereka tentang pecahan kecil 5.4 gram habuk dan batu-batu kecil yang gelap.


Dalam satu kertas kerja yang diterbitkan pada hari Jumaat, sekumpulan penyelidik yang diketuai oleh Universiti Okayama di barat Jepun memaklumkan, mereka menemui 'asid amino dan bahan organik lain yang boleh memberi petunjuk kepada asal usul kehidupan di Bumi'.



"Penemuan asid amino pembentuk protein adalah penting, kerana Ryugu tidak terdedah kepada biosfera Bumi, seperti meteorit, dan pengesanan itu membuktikan bahawa sekurang-kurangnya beberapa blok binaan kehidupan di Bumi boleh terbentuk dalam persekitaran luar angkasa," kata kajian itu.


Pasukan saintis itu berkata, mereka menemui 23 jenis asid amino yang berbeza ketika menjalankan pemeriksaan sampel yang dikumpul oleh pasukan penyiasat Hayabusa-2 Jepun pada 2019. Debu dan batu dikacau apabila kapal angkasa bersaiz peti sejuk menembak 'impaktor' ke dalam asteroid.


"Sampel Ryugu mempunyai ciri paling primitif daripada mana-mana sampel semula jadi yang tersedia untuk manusia termasuk meteorit," kata Agensi Penerokaan Aeroangkasa Jepun (JAXA) dalam satu kenyataan.


Dipercayai sebahagian daripada bahan itu tercipta kira-kira 5 juta tahun selepas sistem suria terbentuk dan tidak dipanaskan melebihi 100 darjah Celsius.


Satu lagi kajian yang diterbitkan dalam jurnal Sains yang berpangkalan di Amerika Syarikat (AS) menjelaskan, bahan itu mempunyai 'komposisi kimia yang lebih menyerupai fotosfera Matahari berbanding sampel semula jadi yang lain'.


Pakar astrobiologi dan Profesor Emeritus di Universiti Kebangsaan Yokohama, Kensei Kobayashi, memuji penemuan itu.


"Saintis mempersoalkan bagaimana bahan organik termasuk asid amino terbentuk atau dari mana ia berasal, dan fakta bahawa asid amino ditemui dalam sampel menimbulkan persoalan asid amino dibawa ke Bumi dari angkasa lepas," katanya.


Satu lagi teori arus perdana mengenai asal usul asid amino ialah ia dicipta dalam atmosfera primitif Bumi melalui panahan petir, contohnya selepas Bumi menjadi sejuk. - Sumber Daily Mail.


Hayabusa-2 pertama kali melawat asteroid Ryugu pada Jun 2018. Ia mengambil ukuran dan sampel asteroid, sebelum berlepas kembali ke Bumi pada November 2019 dan tiba setahun kemudian pada 2020. - Foto JAXA.

Habuk asteroid yang 'diambil' sejauh 300 kilometer dari Bumi didapati mengandungi bahan binaan kehidupan, kata saintis Jepun. - Foto JAXA.


EmoticonEmoticon