Rabu, 11 Mei 2022

Kerana cat rumah warna pelangi lelaki menerima ancaman bunuh dari jirannya


Gara-gara mahu mengecat rumah dengan warna pelangi, seorang penggaya rambut di Australia menerima ancaman bunuh dari jirannya, lapor akhbar The Sun pada 8 Mei 2022.


Mykey O'Halloran yang membeli rumah impiannya di tepi pantai, di Pulau Philip pada Februari tahun lalu kecewa apabila tidak menerima sambutan baik daripada jirannya.


Dia yang mempunyai 600,000 pengikut TikTok dan 153,000 lagi di Instagram kerap berkongsi video mengenai gaya rambut termasuk diwarnakan dengan warna pelangi.


Ketaksubannya terhadap warna itu menyebabkan dia mahu mengecat rumahnya dengan teknik warna sedemikian, tetapi masalah timbul apabila niatnya diketahui jiran yang tidak menyukainya.


"Sebulan selepas berpindah, lima lelaki muncul di laman belakang rumah saya pada 10 malam, dan mengancam untuk mencederakan saya jika teruskan rancangan mengecat rumah warna pelangi," katanya dilapor The Sun.


Menurutnya, dia tidak pernah bertemu dengan mereka sebelum ini, namun salah seorang daripada lelaki itu, yang dia dapati adalah jirannya.


"Mereka menjadi sangat agresif dan ganas, mereka memanggil saya 'gay c***' dan berkata 'jika saya mengecat juga, mereka akan datang lagi dan bunuh saya," katanya.


Berikutan serangan itu, Mykey berkata dia mengalami 'tindak balas trauma kejutan penuh,' menangis dan mengurung diri di dalam rumah sebelum menelefon polis.


Pegawai tiba kira-kira lima minit kemudian dan pergi menemu bual jiran itu. Dua hari kemudian, jirannya didakwa di mahkamah melakukan serangan yang menyalahi undang-undang dan ugutan untuk membunuh.


Pada Julai 2021, tertuduh mengaku bersalah atas pertuduhan yang lebih ringan atas serangan menyalahi undang-undang dan telah disabitkan kesalahan, kemudian didenda 2,500 Australian dollar (RM7,671.82).


Mykey membeli rumah impiannya yang terletak berdekatan dengan pantai tahun lalu.


EmoticonEmoticon