Jumaat, 20 Mei 2022

Kenderaan robotik NASA memulakan misi utama 'buru' makhluk asing di Planet Marikh


Kenderaan robotik yang dilancarkan NASA, Perseverance mencapai detik penting dalam misi pencarian bukti kehidupan lampau di planet Marikh, lapor Daily Mail pada 17 Mei 2022.


Kenderaan robotik yang mendarat di Planet Merah pada Februari tahun lalu itu, bakal memulakan perjalanan mencari tapak pensampelan yang mungkin mengandungi kehidupan mikrob dan organik purba.


"Robot beroda enam itu akan mula memanjat delta purba untuk mencari tapak pensampelan. Perjalanan itu dilakukan bagi meninjau ketika Perseverance bergerak sekitar mencari sampel batu untuk mengetahui sama ada kehidupan makhluk asing pernah wujud di Marikh.


"Ketika ia turun ke bawah, kenderaan robotik itu kemudian akan mengumpul beberapa spesimen dari Kawah Jezero dan meninggalkan sampel tersebut di dasar delta untuk diambil semula oleh misi akan datang," jelas laporan itu.


Agensi angkasa lepas Amerika Syarikat itu mahu sampel batu tersebut dibawa pulang ke bumi pada 2030 agar ia boleh dikaji secara terperinci.


Selain menunjukkan potensi kehidupan lampau di Planet Merah, para saintis juga berharap misi itu dapat mendedahkan lebih lanjut mengenai iklim Marikh dan bagaimana ia berkembang.


Pentadbir Bersekutu Jabatan Misi Sains NASA di Washington, Thomas Zurbuchen menyifatkan delta di Kawah Jezero merupakan antara lokasi terbaik di Marikh untuk mencari tanda-tanda kehidupan mikroskopik lampau.


"Jawapannya ada di luar dan pasukan Perseverance sudah bersedia untuk mencarinya," katanya.


Delta yang berbentuk kipas dipercayai terbentuk di mana sungai purba mengalir ke dalam tasik yang pernah memenuhi Kawah Jezero.


Tebing bergerigi, permukaan bersudut, batu besar yang menonjol dan dipenuhi pasir, delta setinggi 40 meter dari permukaan kawah itu menyimpan banyak pendedahan geologi - mungkin juga bukti bahawa kehidupan mikroskopik wujud di Marikh berbilion-bilion tahun yang lalu.


Profesor Sanjeev Gupta, dari Imperial College London, menjelaskan mengapa pakar berharap, mengatakan bahawa sungai yang mengalir ke delta membawa nutrien yang berguna untuk kehidupan, manakala sedimen berbutir halus adalah baik untuk pemeliharaan.


Kenderaan robotik itu mendarat di Marikh pada 18 Februari 2021 lalu, selepas hampir tujuh bulan perjalanan melalui ruang angkasa, dan membuat pandu uji pertamanya hanya lebih dua minggu kemudian. - Sumber Daily Mail.


Rover akan mengumpul batu dari Kawah Jezero (gambar) dan meninggalkan sampel di dasar delta untuk diambil semula oleh misi akan datang. - Foto NASA.


EmoticonEmoticon