Sabtu, 2 April 2022

Ramai teruja lihat 'kemunculan' Hummer H1 terbesar di dunia setinggi 6.5 meter

 

Seorang bilionair dari Emiriyah Arab Bersatu (UAE) membangunkan sebuah kenderaan pacuan empat roda terbesar di dunia, yang digelar Hummer H1 X3, lapor akhbar The Sun pada 28 Mac 2022.


Pemiliknya, Sheikh Hamad Hamdan Al Nahyan atau lebih dikenali sebagai Sheikh Rainbow, membina kenderaan dua tingkat itu yang turut mempunyai tangga, sebuah tandas dan ruang tamu pada bahagian dalamnya.


Trek gergasi itu mempunyai ketinggian 6.5 meter, sepanjang 14 meter dan selebar 6 meter, sekali gus menjadikannya Hummer terbesar yang ada setakat ini.


Kenderaan pacuan empat roda gergasi itu dibina pada rangka kenderaan kargo amfibia berkulit keluli, LARC-LX Tentera Amerika Syarikat dan menggunakan empat enjin diesel.



Menurut pihak muzium, saiznya adalah tiga kali ganda lebih besar daripada Hummer H1 dari segi skala dan 27 kali berdasarkan volum.


Aras satu kenderaan itu mempunyai tangga, sebuah tandas dan sinki. Aras dua pula menempatkan ruang khas untuk tetamu yang mempunyai sudut pemandangan 360 darjah.


Namun, spesifikasi teknikal seperti kelajuan tertinggi, daya dan seumpamanya masih belum didedahkan kepada umum.


Malah, kewujudan kenderaan itu baru diketahui selepas gambarnya dipandu ke Muzium Sejarah Off-Road di Al Madam, UAE, tular dalam talian, baru-baru ini.


Ia akan menjadi koleksi terbaharu bagi Muzium Sejarah Sharjah Off Road, yang terletak 30 kilometer di bahagian utara Dubai.


Sheikh Hamad, yang merupakan ahli keluarga diraja UAE kini memegang Guinness World Records bagi koleksi terbesar kenderaan 4×4 iaitu sebanyak 718 jenis model.


Sekali pandang, Hummer H1 yang juga kenderaan utiliti sukan (SUV) jalanan terbesar pernah dibuat, nampak seperti kereta mainan apabila diletakkan bersebelahan dengan Hummer H1 X3. - Foto SWNS.

Hummer H1 X3 mempunyai panjang 14 meter, selebar 6 meter dan setinggi 6.5 meter. - Foto SWNS.

Hummer H1 X3 mempunyai saiz 27 kali lebih besar daripada Hummer H1 berdasarkan volum. - Foto SWNS.

Ia mempunyai dua tingkat di dalam dan boleh dipandu sepenuhnya. - Foto SWNS.


EmoticonEmoticon