Khamis, 31 Mac 2022

Nenek 67 tahun tangkap ular sawa hanya hanya guna tangan


Seorang nenek yang tinggal di wilayah Isaan, Thailand menjadi terkenal kerana mampu menangkap ular bersaiz besar hanya menggunakan tangannya sendiri, lapor laman berita Thaiger pada 29 Mac 2022.


Prakuad 'Own' Pasomsi, 67, dipuji oleh penduduk Surin sebagai 'penyelamat komuniti' terbaik selepas berjaya menangkap ular sawa terbesar yang pernah ditangkapnya setakat ini.


Warga emas itu hanya menggunakan tangannya untuk menangkap ular ketika menjalankan aktiviti tersebut sejak tiga tahun lalu. Jiran-jirannya juga kebiasaannya akan memanggilnya sebagai 'penyelamat komuniti'.


Prakuad yang lebih dikenali sebagai Own berkata, kebiasaannya, dia akan menangkap ular tidak berbisa dan menghubungi pasukan penyelamat untuk mengambilnya bagi dilepaskan di tempat yang sesuai.


Tambahnya, dia tidak takut akan ular. Walaupun pernah dipatuk sebanyak dua kali, Own mengakui bahawa ia tidak menyakitkan.


Tambah Own, jirannya sering meminta bantuannya jika mereka menemui ular. Dia juga bersedia untuk membantu mereka dan tidak pernah meminta wang sebagai balasan.


Own akan memberikan bantuan sekiranya dipanggil penduduk untuk menangkap ular. - Foto Nini Suphot Motor.


EmoticonEmoticon