Sabtu, 2 April 2022

Pesawat Airbus A380 menyelesaikan ujian penerbangan 3 jam guna minyak masak


Pesawat Airbus A380 melengkapkan penerbangan percubaan menggunakan minyak masak sebagai bahan bakar. Pesawat ujian itu menyelesaikan penerbangan tiga jam dari Lapangan Terbang Blagnac di Toulouse yang juga ibu pejabat Airbus di Perancis, pada 25 Mac lalu, lapor CNN pada 30 Mac 2022.


Ia dikuasakan oleh Bahan Api Penerbangan Lestari atau SAF, kebanyakannya diperbuat daripada minyak masak terpakai dan sisa lemak, dan beroperasi dengan satu enjin Rolls-Royce Trent 900.


Airbus kemudian membuat percubaan susulan dengan penerbangan kedua pesawat A380, menggunakan bahan api minyak masak yang sama, pada 29 Mac, terbang dari Toulouse ke Nice, untuk memantau penggunaan SAF semasa berlepas dan mendarat.


Bahan api yang digunakan dibekalkan oleh TotalEnergies, sebuah syarikat yang berpangkalan di wilayah Normandy, Perancis. Ia diperbuat daripada Hydroprocessed Ester and Fatty Acids (HEFA), yang bebas daripada kedua-dua aromatik dan sulfur.


Airbus menguji penggunaan penerbangan berkuasa SAF tahun lalu, dengan A350 diuji pada Mac 2021, dan pesawat A319neo terbang menggunakan minyak masak pada Oktober.


Syarikat itu berharap supaya pesawatnya diperakui untuk terbang dengan SAF menjelang akhir dekad ini. Pada masa ini, pesawat Airbus boleh dikuasakan sehingga 50 peratus SAF, diadun dengan minyak tanah tradisional.


"Meningkatkan penggunaan SAF kekal sebagai kunci utama untuk mencapai cita-cita industri bagi pelepasan karbon sifar menjelang 2050," kata Airbus dalam satu kenyataan.


Syarikat itu mendakwa pesawat yang menggunakan SAF boleh menyumbang antara 53 peratus hingga 71 peratus daripada pengurangan karbon yang diperlukan untuk mencapai matlamat itu.


Airbus merancang untuk membawa pesawat sifar pelepasan pertama di dunia ke pasaran menjelang 2035. Tetapi dengan harga yang tinggi, penggunaan meluas tidak dijangka berlaku dalam masa terdekat.


Hasil A380 merosot sejak beberapa tahun kebelakangan ini dengan beberapa syarikat penerbangan mengambil masa untuk menggunakannya, sebahagiannya atas alasan, bahawa ia kurang cekap bahan api berbanding kapal terbang jarak jauh yang lebih moden. - Sumber CNN Travel.


Pesawat Airbus A380. FOTO Airbus.


EmoticonEmoticon