Isnin, 25 April 2022

NASA menemui komet terbesar dalam sejarah, 50 kali lebih besar dari komet terbesar pernah dikesan sebelum ini


NASA menemui komet terbesar dalam sejarah. Saiznya mencecah 50 kali lebih besar daripada kebanyakan komet yang pernah dikesan sebelum ini, dengan lebar hampir 140 kilometer, lapor laman berita Science Alert pada 15 April 2022.


Dalam kajian terbaharu itu, ahli astronomi menggunakan Teleskop Angkasa Hubble untuk mengesahkan bahawa pusat pepejal komet gergasi C/2014 UN271 (Bernardinelli-Bernstein) ialah nukleus komet terbesar yang pernah dikesan.


Komet ini berasal dari Oort Cloud yang merupakan taburan sfera gergasi objek berais, dan mengelilingi Matahari pada hamparan terdalam dan paling jauh di Sistem Suria kita.


Walau bagaimanapun, Oort Cloud sangat jauh dan sukar untuk dikesan, ia pada asasnya merupakan misteri hipotesis yang sangat besar, walaupun ahli astronomi menganggapnya sebagai salah satu struktur terbesar dalam Sistem Suria kita.


Komet C/2014 UN271 ini dianggap telah terbentuk pada awal pembentukan Sistem Suria dalam, sebelum dilemparkan ke pinggir paling luarnya oleh kesan graviti planet gergasi seperti Musytari dan Zuhal.


"Komet ini benar-benar adalah puncak gunung ais untuk beribu-ribu komet yang terlalu malap. Kami selalu menyangka komet ini mesti besar kerana ia sangat terang pada jarak yang begitu jauh. Sekarang kami boleh mengesahkannya," kata ahli astronomi David Jewitt dari Universiti California, Los Angeles. Angeles (UCLA).


Penemuan komet tersebut telah diumumkan tahun lepas, selepas ia ditemui tersembunyi dalam kumpulan data pemerhatian yang ditangkap oleh Dark Energy Survey antara 2014 dan 2018. Analisis susulan seterusnya mendedahkan komet tersebut sebenarnya telah diambil seawal tahun 2010.


Namun, pandangan awal itu tidak merangkumi perjalanan komet yang luar biasa. Ia mengikuti orbit elips sepanjang kira-kira 3 juta tahun mengelilingi Matahari, bermakna ia telah perlahan-lahan menghampiri Matahari selama lebih 1 juta tahun.


Baru-baru ini Jewitt dan rakan penyelidik, diketuai oleh pengarang pertama Man-To Hui dari Universiti Sains dan Teknologi Macau, mengira saiz C/2014 UN271 dalam resolusi tertinggi.


Mereka mengira berdasarkan anggaran sebelumnya, menggunakan pemerhatian dan pemodelan Hubble untuk mengasingkan nukleus daripada koma komet, sehingga kewujudan komet disahkan.


Ia dijangka mencapai jarak paling hampir dengan Matahari pada tahun 2031, di mana komet ini masih akan kekal kira-kira 1.6 bilion kilometer dari Matahari, sebelum melengkung ke belakang ke luar pada trajektori ovoidnya.


Ini bermakna kita mempunyai hampir satu dekad untuk menambah baik peluang pemerhatian, untuk mengetahui lebih lanjut tentang C/2014 UN271 dan seumpamanya apabila komet semakin dekat, sebelum ia menyelinap secara senyap-senyap ke dalam kegelapan sekali lagi. Sumber Science Alert.


Imej di sebelah kiri menunjukkan komet pada 8 Januari 2022. Imej di sebelah kanan menunjukkan 'koma' (lapisan luar di sekeliling teras komet). - Foto NASA.


EmoticonEmoticon