Ahad, 24 April 2022

Anak, bapa jumpa wang beribu dolar dalam tasik mengembalikannya kepada pemilik sah


Seorang remaja berusia 15 tahun bersama bapanya menemukan peti besi yang mengandungi wang tunai bernilai ribuan dolar Australia, ketika mencari barang logam dalam sebuah tasik di Lincolnshire, London.


Menerusi lapor akhbar Daily Mail pada 22 April 2022, George Tindale dan bapanya, Kevin, 52, sedang mencari barang logam dengan menggunakan 'pancing magnet' di Sungai Witham di Grantham, Lincolnshire sebelum penemuan luar biasa itu tiga minggu lalu.


George dan Kevin menemukan peti besi lama dan terkejut selepas mendapati beg plastik berisi wang kertas bernilai 2,500 dolar Australia (RM7,834).


Mereka turut menemukan sekeping sijil senjata api dan beberapa kad bank yang sudah tamat tempoh pada 2004. Ia sekali gus memudahkan mereka untuk menjejak pemilik asal wang tersebut.



Dilaporkan, peti besi itu milik seorang ahli perniagaan bernama Rob Everett yang dicuri pada tahun 2000 ketika pejabatnya dipecah masuk.


Selepas menghubungi Everett, George dan Kevin melawatnya di premis perniagaan di Grantham untuk memulangkan wang yang ditemukannya.


Everett, yang mengendalikan Winkworth and the Money Options Group berkata, peti besi itu dicuri dari pejabatnya oleh seorang remaja, yang ditangkap selepas Everett menemui topi yang ditinggalkan pencuri dengan namanya dijahit ke dalamnya.


"Saya masih ingat pada masa itu, dia merempuh kabinet untuk pergi ke peti besi.. saya hanya kecewa kerana terdapat pen yang bagus di atas meja saya, Mont Blanc yang tidak dapat dipulihkan.


"Bagi saya, saya hanya merasakan ada orang yang sangat baik di dunia ini. Mereka (George dan bapanya) boleh menyimpan wang itu, namun mereka mahu memulangka barangan itu kepada pemilik yang sah. Saya memberikan sedikit ganjaran kepada George," kata Everett.


Kevin dengan peti besi dan kandungannya sejurus selepas mereka menarik keluar dari sungai. - Foto SWNS.

Kevin mengeluarkan wang dari peti besi yang mereka temukan di sebuah tasik di Lincolnshire. - Foto SWNS.

Mereka terkejut apabila di antara lumpur dan lendir terdapat kantung berisi wang 2,500 dolar Australia. - Foto SWNS.

George dan bapanya, bergambar dengan Rob Everett. - Foto SWNS.


EmoticonEmoticon