Rabu, 2 Mac 2022

Teleskop Pengimejan NASA Menangkap Imej Supernova Cantik Pertama


Teleskop Polarimetri baharu NASA, yang dikenali sebagai Pengimejan X-Ray Polarimetry Explorer (IXPE) telah menghantar imej pertamanya kembali ke Bumi pada hari Isnin, 14 Februari 2022. IXPE menangkap imej supernova Cassiopeia A yang cantik.


Memetik lapor akhbar Daily Mail pada 16 Februari 2022, imej pertama yang dibentangkan oleh NASA menunjukkan pelepasan sinar-X pelbagai keamatan IXPE yang dipetakan merentasi supernova pada pertengahan Januari. Ia adalah sisa terang bintang gergasi 11,000 tahun cahaya jauhnya dari Bumi yang meletup di angkasa pada abad ke-17.


Balai cerap berasaskan angkasa lepas itu dilancarkan pada 9 Disember 2021 dari Cape Canaveral, Florida dengan roket SpaceX Falcon 9 ke orbit Bumi rendah. IXPE menyertai teleskop sinar-X Chandra, salah satu pemerhati angkasa lepas NASA, yang dilancarkan pada tahun 1999, untuk mengkaji pelbagai aspek spektrum sinar-X.


"Imej polarisasi masa depan IXPE sepatutnya mendedahkan mekanisme di tengah-tengah pemecut kosmik terkenal ini. Untuk mengisi beberapa butiran tersebut, kami telah membangunkan satu cara untuk menjadikan pengukuran IXPE lebih tepat menggunakan teknik pembelajaran mesin," kata Roger Romani, seorang Penyelidik IXPE.



IXPE telah dilancarkan oleh NASA untuk mengkaji polarisasi sinar-XX, atau cahaya sinar-X yang getarannya diselaraskan dalam satu arah, untuk membantu menerangkan dengan tepat dari mana datangnya cahaya X-ray daripada peristiwa angkasa.


Imej kedua menunjukkan supernova Cassiopeia A dalam warna magenta terang dan biru. Imej menggunakan data gabungan yang dikumpul daripada IXPE (wilayah magenta) dan Balai Cerap X-Ray Chandra (wilayah biru).


Cassiopeia A ialah yang pertama daripada kira-kira 40 objek yang dikatakan NASA akan dikaji semasa tahun pertama IXPE dilancarkan. Selain meneroka supernova, misi itu boleh menjawab soalan tentang objek seperti lohong hitam.


Termasuk cara ia berputar dan sama ada lohong hitam di tengah Bima Sakti kita pernah memakan 'objek' di sekelilingnya. Memandangkan peristiwa angkasa lepas tidak boleh dijana semula dalam makmal, IXPE boleh menjadi alat untuk menjawab soalan utama, tentang fenomena fizikal dalam persekitaran yang melampau.


Teleskop IXPE menangkap imej supernova Cassiopeia A yang cantik - sisa terang bintang yang meletup di angkasa pada abad ke-17. - Foto NASA.


EmoticonEmoticon