Khamis, 17 Februari 2022

Berlian biru paling besar, dilelong pada harga lebih RM200 juta


Firma lelongan Sotheby's mengumumkan pada Rabu bahawa ia akan melelong sebutir berlian biru paling besar dan amat berharga di Hong Kong pada April depan, lapor Daily Mail pada 16 Februari 2022.


Belian biru seberat 15.10 karat itu dikenali sebagai De Beers Cullinan Blue Diamond, ditemui di Lombong Culinan, Afrika Selatan pada April 2021, yang juga antara beberapa lombong di dunia di mana berlian biru boleh ditemui.


Naib Presiden Kanan Sotheby's merangkap Pengarah Jualan Barangan Kemas, Frank Everett, berkata berlian itu amat luar biasa dalam pelbagai aspek. Ia akan ditawarkan pada lelongan di Sotheby's Hong Kong pada harga lebih AS$48 juta (RM200 juta).


"Ia dipotong tanpa mengalami sebarang kecacatan yang terbesar bagi berlian biru dan pernah digredkan oleh Institut Gemologi Amerika (GIA).


"Saya yakin ia akan mendapat sambutan menggalakkan pada acara lelongan nanti kerana pasaran kini amat kukuh bagi barangan kemas dalam tempoh beberapa tahun.


"Antara sektor paling kuat ialah permintaan bagi berlian berwarna dan antara yang paling diminati ialah warna biru," katanya.


Jualan itu menandakan buat kali pertamanya berlian biru lebih daripada 15 karat yang pernah dilelong. Ia lebih besar daripada Oppenheimer Blue seberat 14.62 karat yang dilelong pada harga AS$57.5 juta (RM240.48 juta) pada Mei 2016.


Sebutir berlian biru terbesar akan dilelong di Hong Kong pada April depan. - Foto AFP.


EmoticonEmoticon