Rabu, 19 Januari 2022

Saintis temui koloni pembiakan 60 juta ekor ikan di laut ais terbesar di dunia


Sebuah koloni pembiakan seluas 240 kilometer (km) persegi mengandungi kira-kira 60 juta ekor ikan ditemui di Laut Weddell, Antartika, dengan saintis menyifatkan penemuan itu sebagai sebuah ekosistem yang unik.


Menurut lapor stesen penyiaran CNN pada 13 Januari 2022, koloni yang dipercayai terbesar di dunia itu menempatkan ikan ais spesies Neopagetopsis ionah, yang juga dinamakan 'icefish' (ikan ais). Ikan itu mempunyai rangka dan darah yang boleh dilihat dari luar.


Ikan ais adalah satu-satunya haiwan vertebrata yang tidak mempunyai sel darah merah. Bagi membolehkannya kekal hidup pada suhu sejuk ekstrem, haiwan itu mengembangkan protein antibeku dalam darah lutsinarnya yang menghalang kristal ais daripada terus 'tumbuh'.


Koloni pembiakan itu ditemukan pada Februari 2021 oleh kapal penyelidikan Jerman, Polarstern yang meneliti dasar laut menggunakan sistem kamera bersaiz kereta. Sistem kamera itu merakam gambar keadaan di bawah laut ketika ia ditarik oleh kapal.



"Kami melihat sarang pembiakan ikan yang besar selama empat jam, saya tidak pernah melihat sesuatu seumpama itu selama 15 tahun menjadi saintis maritim.


"Koloni itu meliputi kawasan seluas 240 km persegi, dengan secara purata, terdapat satu sarang ikan bagi setiap tiga meter persegi. Koloni itu juga dianggarkan mengandungi kira-kira 60 juta sarang aktif," kata penyelidik dari Institut Alfred Wegener di Jerman, Autun Purser.


Menurutnya, setiap sarang berukuran kira-kira 15 sentimeter (sm) dalam, dan 75 sm bagi diameter. Ia mengandungi sebanyak 1,735 telur secara purata, dengan kebanyakannya diawasi oleh seekor ikan dewasa.


Setiap sarang mempunyai sebanyak 1,735 telur secara purata, dengan kebanyakannya diawasi oleh seekor ikan dewasa. - Foto Institut Alfred Wegener.

Penemuan itu dibuat oleh pasukan di atas kapal penyelidikan kutub Jerman, Die Polarstern vor A74. - Foto CNN.


EmoticonEmoticon