Isnin, 17 Januari 2022

Pelukis guna wanita sebagai berus lukisan, dakwa ia teknik luar biasa


Seorang pelukis di Rusia mempunyai cara tersendiri lagi unik untuk mewarnakan karyanya dengan menjadikan badan wanita sebagai berus lukisan, lapor laman Oddity Central pada 10 Januari 2022.


Albert Zakirov mula melukis pada usia awal dan menghabiskan sebahagian besar zaman kanak-kanaknya dengan persediaan untuk ke kolej seni lukisan. Selepas belajar dengan seorang guru cemerlang selama beberapa bulan di gred sepuluh (pengetahuan yang diperlukan), dia akhirnya diterima masuk di kolej tersebut.


Ketika belajar di kolej itu, dia secara senyap-senyap mempelajari asas-asas sambil bereksperimen dengan pelbagai teknik dan medium yang luar biasa. Dia tidak lulus di kolej tersebut, tetapi di sanalah dia pertama kali menggunakan tubuh wanita untuk melukis di atas kanvas.


"Saya pertama kali melakukan teknik lukisan ini dengan seorang wanita ketika saya berada di kolej pada tahun 1980-an. Ketika itu, teknik menggunakan badan wanita sebagai berus dibuat secara rahsia kerana ia terlalu kontroversi untuk dipersembahkan kepada umum.


"Hanya pada tahun 2000, saya mula melakukan proses melukis menggunakan badan wanita termasuk wanita bogel secara terang-terangan," kata Zakirov.


Menurutnya, pemilihan wanita sebagai 'berus manusia' bukan di atas alasan peribadi seperti hubungan intim dengannya tetapi atas kesanggupan model tersebut.


"Namun sekarang, bagi wanita yang mahu menjadi 'berus manusia', mereka diminta untuk memakai pelitup muka agar identiti mereka dilindungi bagi mengelak timbul masalah di masa hadapan.


"Ini kerana kebanyakan teman lelaki wanita-wanita ini tidak begitu menggemari idea kekasih mereka menjadi berus lukisan," jelasnya.


Jika anda tertanya-tanya bagaimana Albert Zakirov melukis dengan badan manusia, prosesnya agak mudah. Dia biasanya bermula dengan menyapu badan berus manusianya dengan minyak, untuk memudahkan proses pembersihan.


Dia kemudian menyapu pelbagai warna pada bahagian badan model dengan cat akrilik, mengambil orang itu, dan meletakkannya pada kanvas. Albert Zakirov tidak menggunakan model itu sebagai berus cat sepenuhnya, kadangkala menambahkan sentuhannya sendiri pada karya seni.


Dia mendakwa bahawa berus unik memindahkan sejenis tenaga kepada lukisan itu. Dakwanya, apabila dia mengangkat seorang wanita, tenaga ditukar semasa interaksi dua badan.


"Idea, komposisi warna - semuanya disatukan semasa proses. Sebelum ketibaan model, saya tidak tahu apa yang akan saya lukis di atas kanvas. Saya tidak membuat persediaan awal, model memberi inspirasi kepada saya," jelasnya. - Sumber Oddity Central.


Zakirov memulakan teknik 'berus manusia' ini sejak tahun 80-an ketika menuntut di kolej seni lukisan. - Foto Oddity Central.


EmoticonEmoticon