Khamis, 20 Januari 2022

NASA temui planet bersaiz 120 kali lebih besar daripada Bumi berada sekitar 379 tahun cahaya


Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) dilaporkan menemui sebuah planet baharu, bersaiz 120 kali lebih besar daripada Bumi atau tiga kali ganda lebih besar daripada Musytari, lapor akhbar Mirror UK pada 17 Januari 2022.

Planet itu dinamakan TOI-2180 b setelah ditemui oleh seorang saintis negara Tom Jacobs, dia menggunakan data yang dikumpul oleh Satelit Transiting Exoplanet Survey (TESS) milik NASA.

Gergasi gas itu mengorbit bintangnya hanya dalam tempoh 261 hari berbanding Musytari yang mengambil sekitar 12 tahun mengikut masa Bumi untuk mengelilingi Matahari.

Jacobs membuat penemuan itu ketika menjalankan inisiatif Pemburu Planet dengan melihat data yang dikumpul. Penemuan itu kemudian dilaporkan menerusi Jurnal Astronomi.

Menurut beliau, dia melihat sesuatu yang asing pada Februari 2020 sebelum disahkan oleh dua saintis lain.

"Menemui dan mendokumentasikan penemuan planet TOI-2180 b menunjukkan bahawa kumpulan ahli professional dan saintis negara boleh bekerjasama dengan jayanya. Ia adalah sinergi yang baik," jelasnya.

Para saintis mengatakan bahawa planet itu berkedudukan sekitar 379 tahun cahaya dari Bumi, dan mempunyai kira-kira 105 unsur Bumi yang lebih berat daripada hidrogen dan helium.

Kira-kira 4,800 exoplanet telah disahkan dengan berbilion-bilion lagi dipercayai berada di galaksi kita. Eksoplanet merupakan istilah yang digunakan untuk menggambarkan mengenai planet yang berada di luar sistem suria.

Planet baharu itu dikatakan mempunyai 105 unsur yang didapati di Bumi. - Foto Getty Images/Science Photo Libra.


EmoticonEmoticon