Khamis, 6 Januari 2022

Blackberry tamatkan sokongan perisian, semua peranti versi klasik tidak berfungsi dengan baik lagi


Syarikat BlackBerry secara rasmi menamatkan sokongan perisian bagi semua model telefon pintar keluaran terdahulu, lapor laman berita Independent pada 4 Januari 2022.


Ini bermakna semua model peranti klasik syarikat itu yang menggunakan sistem operasi BlackBerry OS atau BB10 OS tidak akan mempunyai sokongan perisian lagi.


BlackBerry memaklumkan perkhidmatan bagi telefon pintar itu telah ditamatkan pada 4 Januari lalu. Jelas syarikat itu, semua peranti versi klasik kini tidak dapat berfungsi dengan baik lagi.


Ia termasuk kehilangan fungsi untuk membuat panggilan, menghantar pesanan teks, menerima data mahupun panggilan perkhidmatan kecemasan. Penamatan tawaran perkhidmatan dan infrastruktur ini juga akan menjejaskan beberapa fungsi lain. 


"Bagaimanapun, ia tidak memberi kesan kepada BlackBerry Protect baharu yang mana merupakan penyelesaian keselamatan berasaskan teknologi AI," jelas syarikat itu dalam kenyataan.


BlackBerry adalah telefon pintar yang digemari ramai satu masa lalu, yang membantu memacu revolusi mudah alih dan berada di barisan hadapan perniagaan dan teknologi. Versi terakhir BlackBerry OS dikeluarkan pada tahun 2013.


Pada tahun 2016, selepas telefonnya digantikan sebahagian besarnya oleh telefon pintar daripada Apple dan lain-lain. BlackBerry mengumumkan bahawa ia telah beralih daripada telefon kepada pembuatan perisian.


Bermakna, mereka akan menumpukan pada menyediakan alat keselamatan kepada syarikat dan kerajaan. Ia telah menjual jenama BlackBerry kepada syarikat lain yang kemudian mencipta peranti dengan nama itu.


Pada tahun 2020, BlackBerry berkata, ia akan mula menggunakan perkhidmatan legasi luar yang membolehkan peranti lama terus berfungsi. Telefon yang menjalankan mana-mana sistem pengendalian BlackBerry 7.1 OS dan lebih awal, perisian BlackBerry 10 telah diberi 'tarikh tamat hayat atau penamatan' pada awal tahun 2022.


Tarikh itu akhirnya tiba dan sokongan telah berakhir. Walaupun telefon masih boleh melaksanakan beberapa fungsi mereka tanpa perkhidmatan BlackBerry, banyak ciri utamanya akan dialih keluar dan telefon tidak akan berfungsi dengan baik.


BlackBerry berkata sokongan itu telah dialih keluar sebagai mengiktiraf hakikat bahawa mereka kini berfungsi dalam pembuatan perisian keselamatan, dan produk lama tidak menggambarkan perniagaannya.


"Ia mempunyai sokongan yang berpanjangan pada tahun-tahun sejak peralihan itu, sebagai ungkapan terima kasih kepada rakan kongsi dan pelanggan setia kami," jelas syarikat tersebut.


EmoticonEmoticon