Sabtu, 25 Disember 2021

Kapal Angkasa NASA Berjaya Rakam Bunyi 'Pelik' Dari Ganymede, Bulan Terbesar Planet Musytari


Kapal Angkasa Juno milik Agensi Aeronautik dan Angkasa Lepas (NASA) berjaya merakamkan beberapa bunyi bising yang datang dari Ganymede, bulan terbesar di planet Musytari, lapor Daily Mail pada 20 Disember 2021.


Rakaman audio 50 saat itu dijana daripada data yang dikumpul semasa penerbangan Juno di Ganymede, 7 Jun lalu. Perkara itu didedahkan oleh Makmal Pendorong Jet NASA.


Rakaman itu terdiri daripada satu siri bunyi pelik pada frekuensi berbeza dari Ganymede, yang merupakan bulan terbesar dalam sistem suria dan satu-satunya bulan dengan medan magnetnya sendiri. Ganymede mempunyai diameter 5,262 kilometer dan lebih besar dari planet Merkuri dan Pluto.


Semasa perjalanan ke-34 misi mengelilingi Musytari, kapal angkasa lepas NASA berkuasa solar itu berada dalam jarak 1,038 kilometer dari permukaan bulan, dan berjaya merakam bunyi bising tersebut.


Penyiasat Utama, Juni Scott Bolton dari Institut Penyelidikan Barat Daya di San Antonio berkata, Juno yang dilancarkan dari Cape Canaveral, Florida, pada Ogos 2011 bagi mengkaji Musytari dari Orbit, tiba di Musytari pada 4 Julai 2016 selepas perjalanan selama lima tahun.


"Jika anda mendengar dengan teliti, anda boleh mendengar perubahan mendadak kepada frekuensi lebih tinggi di sekitar titik tengah rakaman yang mewakili kemasukan ke kawasan lain dalam magnetosfera Ganymede," jelasnya.


Imej Ganymede yang berjaya dirakamkan oleh kapal angkasa lepas Juno.- Foto NASA.


EmoticonEmoticon