Jumaat, 17 Disember 2021

Batu nilam terbesar dunia seberat 310 kilogram ditemui


Pihak berkuasa Sri Lanka pada Ahad lalu melaporkan penemuan batu nilam biru semula jadi antara terbesar di dunia seberat 310 kilogram. Ia ditemui dari dalam sebuah lubang batu pertama kira-kira tiga bulan lalu, lapor stesen penyiaran CNN pada 13 Disember 2021.


Pakar-pakar permata tempatan yang memeriksa batu nilam itu berkata, permata nilam dengan berat melebihi 300 kilogram sangat jarang ditemui di dunia. Pun begitu, beberapa organisasi antarabangsa dikatakan masih belum mengesahkan keaslian batu permata itu.


Batu nilam itu dipamerkan di rumah salah seorang pemilik lubang batu permata di Horana, iaitu 65 kilometer ke selatan Colombo. Sekumpulan sami Buddha dikatakan melaungkan kalimah berkat pada batu permata itu sebelum ia didedahkan kepada orang ramai.


Ratnapura dikenali sebagai ibu kota permata negara rantau Asia Selatan tersebut. Sri Lanka juga merupakan pengeksport utama baru nilam dan permata berharga lain.


Negara itu memperoleh pendapatan kira-kira AS$500 juta (RM2.1 bilion) melalui eksport batu permata, berlian dan barang kemas lain pada tahun lepas, demikian menurut badan industri permata dan barang kemas tempatan.


Pada tahun lalu, penduduk tempatan menemui gugusan batu nilam terbesar dunia di sebuah laman secara tidak sengaja di kawasan Ratnapura. Ia memiliki berat sekitar 510 kilogram atau 2.5 juta karat dan dinamakan Serendipity Sapphire.


Pakar kemudian memberitahu batu berwarna biru pucat itu, nilainya dianggarkan boleh mencecah hingga AS$100 juta (kira-kira RM422.4 juta) di pasaran antarabangsa.


Baca juga: Batu Nilam Terbesar Dunia Bernilai RM422 Juta Ditemui Ketika Mengali Perigi.


Batu nilam itu dipamerkan di Horana, Colombo. - Foto Ishara S. Kodikara/AFP.


EmoticonEmoticon