Khamis, 29 Julai 2021

Batu Nilam Terbesar Dunia Bernilai RM422 Juta Ditemui Ketika Mengali Perigi


Gugusan batu nilam terbesar di dunia bernilai £72 juta (RM422 juta) ditemui selepas beberapa orang pekerja melakukan kerja-kerja penggalian membina sebuah perigi di sebuah ladang persendirian di Sri Lanka.


Menurut lapor akhbar The Sun pada 28 Julai 2021, Batu seberat 510 kilogram itu telah dipindahkan di sebuah bank di Colombo dan dikawal oleh pengawal bersenjata mula menerima bidaan dari luar.


Memetik laporan Badan Penyiaran Britain (BBC), pegawai rasmi mengesahkan batu itu ditemui secara tidak sengaja di kawasan Ratnapura. Pekerja sebuah ladang menggali tanah untuk membina sebuah perigi apabila terlihat batu berwarna biru pucat itu yang digelar 'Serendipity Sapphire'.


Batu permata itu ditemui pada tahun 2020 lalu, dan dimaklumkan kepada pihak berkuasa mengenai penemuan itu secara rahsia. Pengisytiharan penemuan itu memakan masa berbulan-bulan untuk diselesaikan, lapor Nation LK.


Sebahagian dari proses tersebut melibatkan membersihkan batu dari lumpur dan kekotoran lain sehingga pakar permata dapat menganalisis kualitinya dan mengesahkannya.


"Individu (pekerjanya) yang menemui batu itu memaklumkan kepada kami tentang penemuan ini," kata pemilik kepada batu bertuah itu yang hanya mahu dikenali sebagai Gamage.


Lembaga Permata dan Perhiasan Nasional Sri Lanka (NGJA) mengatakan bahawa mereka yang membida batu tersebut termasuklah kerabat diraja.


"Batu ini ditemui di Kahawatte di daerah Ratnapura dan kami tidak boleh mendedahkan maklumat lain berkenaan lokasi sebenarnya atas isu keselamatan," kata ketua pihak berkuasa, Tilak Weerasinghe.


Weerasinghe turut mengesahkan bahawa batu itu milik pemilik tanah Mr Gamage, kerana ia ditemui di ladangnya. Namun ia dipindahkan untuk disimpan di bawah keselamatan yang sangat ketat, ke peti besi di Bank of Ceylon.


"Sri Lanka terkenal sebagai 'pusat nilam dunia'. Batu nilam yang berwarna biru itu merupakan permata kebangsaan bagi Sri Lanka dan terkenal di mata dunia kerana warnanya yang unik, kejernihan dan kualitinya," kata NGJA.


Gugusan nilam yang ditemui di sebuah ladang persendirian di Ratnapura itu memiliki berat 510 kilogram. - Foto Gamage.

Batu nilam cukup terkenal kerana memiliki warna yang unik selain kualitinya yang bagus. - Foto Market square jewellers.


EmoticonEmoticon