Selasa, 7 September 2021

Kelibat Seekor Harimau Kumbang Berjaya Dirakam Oleh Pengguna Jalan Raya


Baru-baru ini, satu klip video memaparkan kelibat seekor harimau kumbang yang sedang melintas sebatang jalan raya yang berjaya dirakam kini tular di media sosial.


Menerusi video berdurasi 1 minit 19 saat itu menyaksikan seekor harimau kumbang seperti sesat dan baru keluar daripada hutan berhampiran jalan raya tersebut.


Berdasarkan percakapan individu yang merakamkan kelibat harimau kumbang tersebut berkemungkinan kejadian itu berlaku di Sarawak. Namun, lokasi sebenar kejadian itu berlaku tidak dinyatakan secara tepat.


Dalam ruangan komen rata-rata orang ramai terkejut dan turut menasihatkan para penunggang basikal yang biasa melalui jalan sunyi seperti itu supaya lebih berhati-hati.


"Orang berbasikal perlu hati-hati, tidak mustahil kejadian ini akan berlaku lagi selepas ini. Dalam video ini ada nampak papan tanda warna hijau di sebelah kiri.


"Kalau pengetahuan saya ini bukan kawasan Langat (Hulu Langat) ini di tempat lain. Namun dekat mana kejadian ini saya harap biker berhati-hati," jelas Ismail Palatau.


"Saya rasa tidak perlu tahu kejadian ini di mana. Sekali orang dah tahu makin ramai orang nak cari dan tengok. Mendedahkan dia pada publik adalah cara yang salah. Pemburu di mana-mana sebenarnya," kata seorang netizen lagi.


Penemuan harimau kumbang bukan sesuatu yang pelik. Kalau ikutkan hutan simpan yang ada di negara kita memang ada habitat harimau kumbang. Itu menunjukkan hutan kita kaya dengan spesis hidupan liar.



EmoticonEmoticon