Isnin, 16 Ogos 2021

Motosikal Terbang Di Pasaran Menjelang 2023 Dengan Harga Permulaan RM1.6 Juta


Sebuah syarikat pembuatan alatan futuristik, Jetpack Aviation mendedahkan akan melancarkan motosikal terbang menjelang 2023 ini, menurut lapor akhbar Daily Star UK pada 15 Ogos 2021 lalu.


Jetpack Aviation yang berpangkalan di California mengumumkan perkara itu susulan kejayaan sesi pandu uji kenderaan itu baru-baru ini. Syarikat itu berharap dapat menghasilkan dua versi motosikal itu kegunaan harian.


Digelar sebagai The Speeder, motosikal futuristik ini dibina dengan program perisian kawalan penerbangan unik Jetpack Aviation untuk membantu memantau dan menyesuaikan daya tuju sepanjang pemanduan.


Perisian yang memerlukan masa setahun setengah untuk dihasilkan itu membolehkan motosikal terbang berfungsi seperti motosikal biasa dan secara automatik menstabilkan kenderaan itu di udara.



"Kami mungkin akan menghasilkan motosikal jenis ultra ringan yang tidak memerlukan lesen juruterbang untuk dikendalikan.


"Ia dijangka siap dalam tempoh dua tahun dan versi kategori profesional dalam tempoh enam bulan selepas itu," kata Ketua Pegawai Eksekutif Jetpack Aviation, David Mayman.


Kata David, kelajuan versi ultra ringan akan dihadkan hingga 60 kilometer sejam sejajar dengan peraturan Pentadbiran Penerbangan Persekutuan (FAA) dan waktu penerbangan selama 15 minit.


"Versi motosikal terbang kategori profesional pula memerlukan lesen juruterbang asas dengan kelajuan 250 kilometer sejam dan waktu penerbangan sekitar 35 minit," katanya.


Speeder akan dilengkapi lapan turbin yang membolehkan motosikal seberat 136 kilogram itu membawa pemandu dua kali ganda daripada berat kenderaan.


Jetpack Aviation telah menetapkan harga awal The Speeder pada AS$381,000 (RM1.6 juta) dan telah mula mengambil pesanan awal daripada pembeli berminat.


Jetpack Aviation juga berharap dapat memberikan versi komersial untuk organisasi keselamatan tentera dan awam di masa depan. Motosikal terbang yang merangkumi sayap yang boleh dilepas untuk kelajuan yang lebih besar, lebih banyak simpanan untuk menahan penumpang yang cedera dan tempat untuk peralatan perubatan serta pemadam kebakaran.


EmoticonEmoticon