Isnin, 16 Ogos 2021

Pembeli Guna Wang Palsu, Lelaki Berusia 81 Tahun Menjual 8 Itiknya Ditipu 2 Juta Rupiah


Nasib malang yang menimpa seorang warga emas akibat ditipu semasa menjual itik, bertukar gembira apabila seorang individu tidak dikenali mengirimkannya dua juta rupiah (RM590).


Pada hari itu, Mardi Wiyono, 81, memutuskan untuk menjual lapan itik bernilai Rp 400,000 (RM117). Menurutnya, seorang lelaki berbadan besar telah membeli kesemua itiknya ketika itu di Pasar Kliwon, Galur.


Mardi sebenarnya curiga dengan tingkah laku pembeli tersebut. Tetapi penipu itu lebih cerdik, mengambil kesempatan membeli lapan ekor itik akibat kelemahan lelaki itu yang sudah tua dan tidak boleh membaca.



Selepas sedar wang itu palsu, dia melaporkan kepada pegawai pasar dan kemudian melaporkan kes itu kepada polis. Wang tersebut telah diserahkan kepada polis untuk membantu siasatan.


Mardi sehingga sekarang tidak dapat melupakan peristiwa itu dan masih menyimpan rapi salinan kertas laporan kesnya kepada pihak polis. Mardi mengatakan bahawa dia tidak menyesal kehilangan barang dagangannya. Dia ikhlas, mengundurkan diri dan tidak perlu menyesal.


Hampir empat bulan berlalu, pelakunya masih belum ditangkap. Kejadian yang menimpa warga emas itu menggerakkan hati seorang pegawai yang tidak disebutkan namanya, secara peribadi mengirim sumbangan kepada Mardi melalui seorang penduduk di Kulon Progo, pada 14 Ogos 2021.


Jari dan tangan Mardi Wiyono menggeletar sebaik sahaja menerima kiriman sampul berisi dua juta rupiah (RM590) di rumahnya di Kulon Progo, Yogyakarta.


Mardi Wiyono bersama isterinya Sadiyem yang berusia 70 tahun.


EmoticonEmoticon