Isnin, 26 Julai 2021

Harimau Bintang Salji Positif Covid-19 Di Zoo San Diego


Haiwan juga tidak terlepas daripada ancaman Covid-19, dan tebaru seekor harimau bintang salji menjadi mangsa jangkitan virus itu di Zoo San Diego, California selepas disahkan positif Covid-19.


Harimau yang diberi nama Ramil berusia 9 tahun itu disahkan mengidap wabak pandemik itu selepas penjaganya menyedari ia batuk dan selsema pada Khamis.


Najis haiwan itu diuji oleh kakitangan zoo dan di makmal. Kedua-dua ujian itu mengesahkan kehadiran virus itu, kata zoo itu melalui kenyataannya pada Jumaat.


Ramli hanya mempunyai sebelah mata. - Foto Agensi.

Ramil tidak menunjukkan sebarang simptom lain bagaimanapun ia mempunyai kontak rapat dengan harimau bintang salji betina dan dua lagi harimau Siberia. Kakitangan zoo merasakan kesemua binatang itu sudah terdedah dan mereka dikuarantin.


Tidak jelas bagaimana Ramil dijangkiti. Pada Januari, lapan gorila di Taman Tema Safari Zoo San Diego juga dijangkiti Covid-19 bagaimanapun tidak menunjukkan sebarang simptom.


Pada awal tahun ini, zoo itu menerima vaksin ujian bagi digunakan untuk melindungi haiwan di situ dari jangkitan Covid-19 bagaimanapun Ramil belum disuntik.


Gorila di Zoo San Diego dijangkiti Covid-19 pada Januari 2021 lalu. - Foto fail EPA.


EmoticonEmoticon