Ahad, 18 Julai 2021

Anak kambing lahir dengan 8 kaki gemparkan penduduk

Anak kambing lapan kaki yang dilahirkan pada khamis lalu.

Seekor anak kambing yang baru dilahirkan pada 15 Julai 2021 lalu di Parganas Bangaon, India, telah mencuri perhatian apabila mempunyai lapan kaki dan dua pinggul.


Menurut lapor India Today pada 16 Julai 2021, mengatakan kambing itu dimiliki oleh Saraswati Mondal yang turut meternak lembu di rumahnya.


Katanya, pada pagi Khamis lalu, seekor kambing miliknya melahirkan dua ekor anak dengan satu daripadanya dilahirkan dengan lapan kaki, manakala satu lagi dalam keadaan normal.


Bagaimanapun, kambing yang dilahirkan dalam keadaan luar biasa itu meninggal dunia beberapa minit selepas itu.


"Ini adalah kejadian pertama yang saya saksikan sendiri. Selepas lima minit dilahirkan, bayi kambing itu mati. Namun, ibu dan bayi kambing lain masih hidup dan berada dalam keadaan baik," katanya.


Ibu dan bayi kambing lain masih hidup dan berada dalam keadaan baik.

Kelahiran aneh itu bukan kali pertama berlaku di dunia. Sebelum ini kambing berkaki lapan pernah dilahirkan pada 2014 di sebuah ladang di Croatia dan pada 2019 di Desa Pasi Keubeudom, Aceh.


Pada Mei 2014, seekor anak kambing dilahirkan dengan keadaan tidak normal di sebuah ladang di Croatia. Kambing itu mempunyai lapan kaki dan pelbagai jenis kelamin, iaitu betina dan jantan.


Kambing itu, yang dilahirkan dengan keadaan pelik milik Zoran Paparic, seorang petani di Kutjevo, timur laut Croatia. Menurut doktor haiwan tempatan, kambing berkaki lapan itu sebenarnya kembar tetapi dilahirkan melekat dan tidak sempurna.


Pada November 2019 pula, seekor anak kambing dilahirkan dengan mempunyai lapan kaki di ladang penduduk di Desa Pasi Keubeudom, Aceh. Kelahiran itu telah mengejutkan penduduk tempatan sehingga sempat tural di media sosial.


Anak kambing menpunyai lapan kaki yang dilahirkan di di Desa Pasi Keubeudom, Aceh pada November 2019.

Seekor anak kambing dilahirkan dengan keadaan tidak normal di sebuah ladang di Croatia pada Mei 2014.


EmoticonEmoticon