Selasa, 29 Jun 2021

Komet gergasi selebar lebih 100 kilometer menuju sistem suria

Gambar Hiasan. - Foto Twitter.

Sekumpulan ahli astronomi mengesan objek misteri 'batu gergasi' dalam perjalanan menuju ke sistem suria sebagai komet. Batu angkasa itu terlalu besar untuk disifatkan sebagai komet dan terlalu kecil untuk dianggap sebagai planet, menjadikan ia sangat eksentrik.


Lapor akhbar Daily Star, kelmarin, mengatakan objek asing itu diklasifikasikan sebagai komet pada Rabu lalu, seminggu selepas pertama kali dilihat sebagai titik kecil yang bergerak dalam gambar balai dirakam menggunakan peralatan Dark Energy Camera di Balai Cerap Cerro Tololo Inter-American, Chile.


Komet itu sangat besar sehingga pakar-pakar astronomi sebelum ini menganggap ia adalah sebuah planet kecil. Komet itu dianggarkan seluas 99 hingga 370 kilometer namun ukurannya dilaporkan lebih besar berbanding objek yang direkodkan di Oort Cloud.


Objek angkasa lepas itu sekarang akan dikenali sebagai Komet C / 2014 UN271 atau Bernardinelli-Bernstein sempena nama individu yang menemuinya iaitu pelajar siswazah dari Universiti Pennsylvania, Pedro Bernardinelli dan ahli astronomi, Gary Bernstein.


Komet baharu ini ini dikenali sebagai Komet C. - Foto Getty Images.

Jarak Komet C dianggarkan paling jauh di sistem suria sekitar setengah tahun cahaya dari Matahari. Kebanyakan komet akan mengambil masa lebih 200 tahun untuk melengkapkan orbit mengelilingi Matahari tetapi komet ini memerlukan masa 600,000 tahun untuk berbuat demikian.


Objek tersebut sudah semakin hampir dengan matahari berbanding planet Neptun. Dalam masa sedekad, ia akan berada pada kedudukan yang sama seperti Saturn, dan akan mencapai titik terdekatnya dengan Bumi pada tahun 2031.


Komet C akan menjadi terang seperti Pluto ketika menghampiri Bumi, sebelum kembali bergelap yang sejuk di pinggir luar sistem suria. Jarak perjalanan pergi dan balik adalah 60.000 AU dan satu AU sama dengan jarak antara Bumi dan matahari iaitu 93 juta batu.


Kali terakhir komet C berada begitu hampir dengan Bumi adalah 612,190 tahun lalu. Semenjak itu, ia menghabiskan waktu mengorbit Oort Cloud iaitu bahagian luar sistem solar. 


"Kami mempunyai masa selama 20 tahun untuk mempelajarinya," kata ahli astronomi di Pusat Astrofizik Harvard & Smithsonian dan di Pusat Planet Minor, Peter Vereš, yang mengenal pasti dan mengira orbit untuk komet baharu, planet kecil dan objek-objek berbatu.


Komet itu mungkin berasal dari Awan Oort Cloud iaitu sebuah medan dipenuhi objek berbatu yang berais dan mengelilingi sistem suria seperti cengkerang rapuh, dan ia merupakan objek Oort Cloud terbesar yang pernah ditemui.


EmoticonEmoticon