Sabtu, 16 Mac 2024

Tiada yang mustahil, inilah doktor terpendek di dunia

 

Dr Ganesh Baraiya, pemuda dari Gujarat, India, membuktikan tiada yang mustahil apabila mencapai cita-citanya bergelar doktor terpendek di dunia.


Ia memandangkan Dr Ganesh, 23, hanya mempunyai ketinggian 91.4 sentimeter (sm), menjadikan dia mungkin doktor terpendek di dunia, lapor Oddity Central pada 13 Mac 2024.


Dr Ganesh yang menamatkan pengajiannya dan kini bertugas sebagai pelatih di Hospital Sir-T di Bhavnagar, menyimpan impian bergelar doktor sejak kecil lagi, lalu belajar bersungguh-sungguh mendapatkan gred yang tinggi dalam pelajaran.


Bagaimanapun, laluannya agak sukar kerana pernah memohon menyambung pengajian dalam Ijazah Sarjana Muda Perubatan dan Sarjana Muda Pembedahan (MBBS), namun ditolak walaupun mendapat keputusan yang baik.


Majlis Perubatan India menolak permohonannya kerana ketinggiannya dengan memberi alasan Ganesh tidak akan dapat melaksanakan tugasnya dalam kes kecemasan.


Dr Ganesh mengakui kecewa namun enggan berputus asa hingga kesnya dibawa ke Mahkamah Agung India.


Pada 2018, Mahkamah Tinggi di India, memutuskan Ganesh berhak untuk mendaftar dalam MBBS, dan dia melakukannya pada tahun berikutnya.


"Saya sangat kecewa tiga tahun lalu, tetapi enggan menerima penolakan mereka. Sekarang saya sangat gembira kerana mendapat keadilan daripada Mahkamah Agung.


"Kini saya dalam perjalanan untuk memenuhi impian yang saya harapkan sejak kecil. Saya tahu saya berbeza, tetapi saya mahu menjalani kehidupan yang baik seperti orang lain dan membanggakan ibu bapa saya," kata Dr Ganesh.


Sehingga kini, Dr Ganesh masih menangani isu diskriminasi kerana ramai pesakitnya enggan bercakap dengannya kerana ketinggiannya. - Sumber Oddity Central.


Dr Ganesh Baraiya. - Foto Oddity Central.


EmoticonEmoticon