Jumaat, 29 Mac 2024

Menyamar jadi wanita, penjenayah paling berbahaya lolos penjara


Seorang penjenayah berbahaya Venezuela berjaya melarikan diri dari penjara dengan hanya menyamar sebagai seorang wanita sebelum keluar pada penghujung waktu melawat, lapor laman berita Oddity Central pada 26 Mac 2024.


Manuel Lorenzo Avila Alvarado, 25, yang dipenjarakan kerana pembunuhan dan rompakan berjaya melarikan diri dari Penjara El Libertador di Tocuyito, Carabobo pada 13 Mac lalu, pada waktu lawatan suami isteri.


Menurut akhbar tempatan El Carabobeño, kejadian itu berlaku kira-kira 2 petang, pada penghujung waktu melawat.


Walaupun mempunyai ton kulit gelap, Alvarado berjaya menipu beberapa pengawal penjara apabila memakai rambut palsu dan pakaian wanita, kemungkinan besar dibawa masuk teman wanitanya.


Kamera keselamatan penjara merakam detik ketika banduan itu, berpakaian seperti wanita dan keluar dari kemudahan yang dikawal ketat dengan bercampur dalam sekumpulan wanita.


Tidak jelas bagaimana pengawal itu boleh ditipu dengan mudah, namun empat daripada mereka kini sedang disiasat berhubung kejadian ini.


Avila baru-baru ini dipindahkan ke penjara Tocuyito dari kemudahan koreksional lain di negeri ini tetapi berjaya melarikan diri dengan dakwaan bantuan teman wanitanya yang juga dikehendaki sebagai rakan sejenayah.


Walaupun usaha terbaik polis Venezuela, Avila dan teman wanitanya masih bebas.


Ini bukan kali pertama banduan lelaki menggunakan penyamaran wanita untuk keluar dari penjara.


Beberapa tahun lalu, seorang lelaki Paraguay yang digelar 'Gordito Lindo' melakukan aksi yang sama dengan memakai rambut palsu hitam, alat solek dan pakaian wanita sebelum berjalan keluar dari pintu hadapan penjara.


Namun, kebebasannya tidak lama kerana pihak berkuasa berjaya menangkapnya dalam beberapa jam. - Sumber Oddity Central.


Avila dan Penjara El Libertador di Tocuyito, Carabobo. - Foto Oddity Central.


EmoticonEmoticon