Isnin, 19 Februari 2024

Saintis jumpa molekul air pertama pada permukaan asteroid


Satu kajian baharu mendedahkan bahawa saintis buat kali pertama mengesan molekul air pada permukaan asteroid, lapor saluran berita CNN pada 16 Februari 2024.


Penemuan itu menyokong teori sejak sekian lama bahawa fenomena asteroid terhempas di Bumi membantu menghantar air dan unsur lain ke planet ini.


Data itu dikumpul menggunakan teleskop Balai Cerap Stratosfera untuk Astronomi Inframerah (SOFIA) yang kini tidak berfungsi.


Teleskop dikenali sebagai SOFIA itu dibawa ke stratosfera Bumi menggunakan pesawat Boeing 747SP yang diubah suai untuk membawa teleskop yang membuat penerbangan terakhirnya pada 2022.


Melalui penggunaan kamera inframerah SOFIA, ahli-ahli astronomi mengesan molekul air pada Iris dan Massalia. Kedua-dua asteroid itu terletak dalam lingkaran asteroid utama antara orbit Planet Marikh dan Musytari.


Sebelum ini, penyelidik lain menggunakan instrumen pada SOFIA untuk memeriksa panjang gelombang cahaya tertentu, dipanggil tandatangan spektrum, yang dipancarkan oleh molekul pada bulan.


Pada tahun 2020, mereka melihat panjang gelombang khusus yang unik untuk molekul air, mendedahkan air yang mencukupi pada permukaan cahaya matahari bulan untuk mengisi botol 12 auns.


Diilhamkan oleh penyelidikan ini, "kami fikir kami boleh menggunakan SOFIA untuk mencari tandatangan spektrum ini pada badan lain," kata Anicia Arredondo, pengarang utama kajian baharu itu dan penyelidik asteroid di Institut Penyelidikan Barat Daya.


Kedua-dua asteroid itu berada lebih 3.59 juta kilometer dari Matahari. Penemuan itu diterbitkan pada Isnin lalu dalam The Planetary Science Journal. - Sumber CNN.


Data daripada Balai Cerap Stratosfera untuk Astronomi Inframerah mendedahkan molekul air pada permukaan dua asteroid berbeza. - Goto NASA/Carla Thomas/SwRI.


EmoticonEmoticon