Selasa, 12 Disember 2023

'Bandar hari kiamat' kubu bawah tanah kini dibuka untuk tempahan


Sebuah 'bandar hari kiamat' di negeri Dakota Selatan, AS, dibuka untuk tempahan bagi orang ramai yang mahu hidup di dalam kubu bawah tanah (bunker) mewah ketika dunia berada dalam keadaan kacau-bilau, lapor akhbar The Sun pada 6 Disember lepas.


Terletak di kawasan pergunungan Black Hills, projek dikenali sebagai Vivos itu boleh menempatkan sehingga 10,000 orang di dalam 575 bunker.


Ia merupakan bekas tapak pangkalan tentera seluas 28.9 kilometer yang pernah digunakan untuk menyimpan bom dan senjata dari tahun 1942 hingga 1967.



"Kesan daripada ancaman pandemik Covid-19, perang Ukraine serta risiko Perang Dunia Ketiga meletus dari Russia hingga ke China dan Asia Barat menyebabkan permintaan untuk pemilikan bunker Vivos berkembang pantas.


"Kita hidup dalam tempoh masa yang sangat berbahaya. Justeru, adalah menjadi satu keperluan untuk mempunyai penyelesaian perlindungan jaminan hayat," kata Pengarah Eksekutif Vivos, Dante Vicino.


Bunker moden tersebut menawarkan pelbagai keperluan menyerupai perbandaran termasuk gimnasium dan pawagam, manakala unit sewaan pula dilengkapi dengan perabot asas termasuk sofa, meja kopi, dapur, peti sejuk, mesin basuh dan meja makan.


Tempat perlindungan itu juga dilaporkan dilengkapi sekurang-kurangnya satu tahun operasi autonomi tanpa orang perlu kembali ke permukaan. - Sumber The Sun.


Vivos boleh menempatkan sehingga 10,000 orang dalam 575 bunker. - Foto Jam Press/Terravivos.

Malah terdapat bilik pawagam untuk kegunaan penduduk. - Foto Jam Press/Terravivos.

Terdapat empat jenis bunker yang berbeza, pelan A, pelan B, pelan C dan pelan D. - Foto Jam Press/Terravivos.


EmoticonEmoticon