Jumaat, 3 November 2023

Terpaksa bayar ganti rugi RM6,485 sebab anak panjat, tabur pasir atas Lamborghini


Seorang kanak-kanak berumur lapan tahun yang ditinggalkan tanpa pengawasan ibu bapa telah menyebabkan kerosakan pada sebuah kereta sport jenama Lamborghini, lapor laman berita Thaiger, hari ini.


Insiden itu berlaku pada 29 Oktober lalu apabila seorang lelaki bernama Su dari wilayah Zhejiang, China meninggalkan keretanya di tempat letak kereta awam untuk menyelesaikan urusan peribadi.


Sebaik sahaja kembali, Su mendapati kereta mewahnya dipenuhi pasir. Dia memeriksa sistem televisyen litar tertutup (CCTV) kawasan sekitar dan mendapati seorang budak lelaki memanjat dan bermain di atas keretanya.


Su kemudian menghubungi polis dan budak lelaki itu akhirnya mengakui perbuatannya. Ibu kanak-kanak berkenaan berjanji akan menanggung kos pembaikan.


Dia bernasib baik kerana walaupun pasir telah memasuki petak enjin, ia tidak menyebabkan kerosakan sebenar pada enjin Lamborghini berharga 8 juta yuan (RM5.19 juta) itu.


Oleh kerana tiada kerosakan ketara, dia hanya meminta ibu bapa budak itu menanggung kos pembersihan sekitar 10,000 yuan (RM6,485).


Su menambah bahawa dia pada asalnya membeli Lamborghini itu pada harga 8 juta yuan. Ditambah dengan pelbagai perbelanjaan pengubahsuaian kereta, jumlah kos mungkin melebihi 10 juta yuan.


Bagaimanapun, melihat budak lelaki itu dan ibu bapanya meminta maaf secara ikhlas dan tiada kerosakan yang ketara pada keretanya, dia memutuskan untuk tidak menyimpan dendam. - Sumber The Thaiger.


Su menghubungi polis apabila mendapati keretanya dipenuhi pasir. - Foto KhaoSod.


EmoticonEmoticon